Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Återbetalning av del av försäkringsbelopp

Hur bokför man bäst en återbetalning från ett försäkringsbolag om man inte fått någon kreditfaktura utan bara en återbetalning? Det gäller AB och kontantmetoden.

Elisabet

10 SVAR 10
LW -60
CHAMPION

Har du fått tillbaka på en för hög utbetalning till dem, så bokar du i kredit det konto du använde för att boka kostnaden på. Du har ju fått en minskad kostnad. Då hamnar den i kredit i och med att pengar in på bankkontot läggs i debet.

Mvh Lena

Ja, jo, att det blir kredit är ju jag med på. Jag menar mer hur man gör om man bara fått ett besked om återbetalning och ingen regelrätt kreditfaktura. Gör man bara en manuell verifikation då? Ska det inte kopplas till ursprungsfakturan på något sätt i programmet? Jag jobbar i e-ekonomi.

Elisabet

Hej

Om du enbart fått en återbetalning så bokför du bara återbetalningen direkt mot samma konto/Konton som du bokförde betalningen mot.
ingen manuell verifikation krävs.

/Joachim

Hej!

OK, men vad menas med att "ingen manuell verifikation krävs"? Det är väl det det blir, en manuell verifikation? Eller ja, en ny kassa- och bankhändelse? Om man inte ska koppla återbetalningen till ursprungsfakturan (debetfakturan) på något sätt?

Elisabet

Hejsan igen!

En kassa/bankhändelse ger en verifikation och det spelar ingen roll vad du använder. Däremot är kassa/bankhändelser så hårdstyrda konteringsmässigt  att det är bättre att skapa denna justering via en "vanlig" verifikation. Har du koll på var du hittar den funktionen?

Mvh Lena

Hej igen!

Om du menar en "vanlig" manuell ? verifkation är det väl bara att välja "Ny verifikation" under Bokföring? Eller finns det något annat sätt (funktion)?

Vad gäller Kassa- och bankhändelser kan man väl använda sig av "Egen kontering" tänker jag? Det är väl likvärdigt som att göra verifikationen "manuellt". 

MEN, jag undrar fortfarande om det i så fall ska kopplas till ursprungsfakturan på något sätt?

Elisabet

Hej

Jag håller inte helt med LW-60 i att det är hårt styrt konteringsmässigt. 

Du kan göra detta från kassa och bankhändelser genom att trycka på knappen matcha och sedan använda valen Övrig insättning och egen kontering så har du en manuell verifikation men du gör det från kassa och bankhändelser. Systemet hanterar då konterngen mot bank åt dig automatiskt. (Se bild nedan)
Du lägger bara till övriga konton.
Då slipper du att göra en extra verifikation eller använda kontot för bank i en helt manuell verifikation.

Det jag menade var att du inte behöver lägg till någon extra verifikation under bokföring > verifikationer.

/Joachim

OK! Ja, det var som jag uppfattat det!

Tack! 😍🙏

Och, med risk för att vara tjatig, den ska inte  kopplas till ursprungsfakturan på något sätt utan blir en helt vanlig verifikation?

Elisabet

Hej

Man kan välja att koppla bildunderlaget av originalfakturan mot verifikationen men ingen annan koppling krävs.

/Joachim

OK!

Tack igen!😊

Elisabet