Jag köpte ett verktyg på nätet, köpesumman var 4999kr varav moms 999,80kr. Jag fick sedan lov att returnera verktyget till företaget (öppet köp). Jag var tvungen att själv bekosta frakten eftersom jag ångrade köpet. Totalt låg frakten på 545kr (totalt för första frakten och returfrakten) och denna summa drogs av innan jag fick min återbetalning. Jag fick således en återbetalning på 4454kr.
Så nu har jag alltså två bankhändelser som jag måste bokföra. Jag har dels en dragning från mitt företagskonto på 4999kr som jag har kvitto på. Sen har jag även en inbetalning på 4454kr. Sen måste jag såklart även bokföra differansen på 545kr som avser fraktkostnaden som dragits av.
Visa gärna med ett tydligt exempel hur jag löser detta.
Tack på förhand.
Inköpet och returen tar ut varandra, så du kan hoppa över dessa bokningar. Frakten får du däremot boka som fraktkostnad. Man måste vara praktisk också...
Jag behöver lite tydligare exempel för att få ihop detta tror jag. Jag är med på att inköp och retur rent tekniskt tar ut varandra, men jag måste ju ändå bokföra bankhändelserna på något sätt. 4999kr ut och 4454kr in matchar ju inte.
OK, vi gör så här istället:
Inköp 4999 kr:
1930 i kredit: 4 999 kr
1799 i debet: 4999 kr (i och med att du returnerade det hela behöver du varken kostnadsföra eller ta med momsen)
Retur:
1930 i debet: 4 454 kr
1799 i kredit: 4 999 kr (då har du eliminerat summan på OBS-kontot 1799)
5710 i debet: 545 kr
Mvh Lena
Hur funkar det med momsen på fraktkostnaden isf? Momsen på frakten jag betalar borde väl vara avdragsgill?
Har de specificerat en moms på frakten skall denna läggas på 2641 i debet.
Mvh Lena
Men jag funderar fortfarande lite över hur jag gör rent tekniskt i eEkonomi. Jag har ju två bankhändelser och för att systemet ska kunna av att det är en differens så ska jag väl matcha bankhändelserna mot varandra? Hur lägger jag in det rent tekniskt?
Du kan hoppa över dessa matchningar och gå in på:
Bokföring -> Verifikationer -> Ny verifikation:
Jag är nämligen inte säker på att programmet klarar av att göra på det här viset i en matchning...
Lycka till!
Mvh Lena
Jag trodde att programmet var gjort just för att kunna göra sånt här lite smidigt. Exempelvis genom matchningar där programmet efterfrågar vad olika differenser avser osv. Är det möjligt att få en "second opinion" av någon mer gällande detta? Lägger jag det som en ny verifikation så ligger ju bankhändelserna kvar i systemet.
Du kan ju testa; jag använder aldrig matchningar i och med att det inte passar mig. Matchningar tar längre tid för mig än vanliga verifikationer, men det är jag. Testa matchningarna, inget går sönder.
Lycka till!
Mvh Lena
Om du känner dig bekväm med matchningar sedan tidigare, går du in på matchningarna och bokar upp det jag föreslagit i debet och i kredit. Det är inga problem alls att göra så. Matchningar och att boka via verifikat är enbart två olika sätt att komma fram till samma resultat på. Din matchning blir ju ett verifikat i slutänden det också, precis som om man skulle gå tillväga på annat vis att skapa en bokning på.
I och med att tråden ligger under kategorin "bokföringsfrågor" och inte under "bokföring och fakturering" (f d eEkonomi) så uppfattade jag att jag kunde förklara bokningen i debet och kredit enbart. Det var fel av mig. Sorry.
Mvh Lena
Jag har inte fått med mig att det är det som är tidigare eEkonomi. Det jag funderar över är alltså om det går göra dessa två matchningar samtidigt så att systemet känner av att det är en differens. Jag kan inte förklara det bättre än så. Men vi kanske inte kommer längre än så.
Du borde kunna lägga till rad efter rad i matchningen, så att du får en bokning som motsvarar mina 6 rader.
Håll isär debet och kredit, bara...
Skulle det vara så att du stötet på patrull, att det inte går att lägga till så många rader som du behöver, hör av dig igen, så gör vi en annan variant. Men jag är säker på att det fungerar!
Lycka till!
Mvh Lena
@Tinne Lestrin Har du möjlighet att kika på detta ärende. Jag har fått väldigt mycket hjälp av dina tydliga exempel i andra trådar här på forumet under de tre år som jag varit användare av Visma/Spiris. Jag använder eEkonomi (vet inte om det också kanske bytt namn?)
Jag har inget konto 1799 inlagt i mitt system och måste således lägga in ett nytt konto. Även detta blir ju en fråga om programmet mer än bara ren bokföring. Ska jag starta upp tråden på nytt fast i "Bokföring och fakturering"? Jag hade haft stor nytta av ett mer konkret exempel på hur jag rent tekniskt lägger in allt i programmet.
Ok, 1799 går att aktivera, men du kan ta 1790 istället. Det borde finnas. I och med att pengar ska ut och sedan ska de tillbaka igen är det inte så jätteviktigt vilket konto det är. Huvudsaken är att du använder samma konton en gång i debet och en gång i kredit. Hör av dig igen, om det inte fungerar!
Mvh, Lena
Mvh, Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.