Hej.
Bokade utgiftsränta i föregående bokslut men har inte betalt ut den. Pga svagt resultat i år önskar jag återföra denna i år. Hur gör jag det snyggast. Mottagaren av ränta är givetvis med på att få vänta.
Best
Löst! Gå till lösning.
Förstår tyvärr inte vad du menar här.
Du har bokat en utgiftsränta (för utbetalning ett annat år) på föregående års bokslut. Kostnaden för ränta gick alltså på föregående räkenskapsår. Då ska du låta konteringen ligga kvar, tills du betalar ut den. Skulden ska ju ligga kvar, vare sig du betalar ut den detta räkenskapsår eller om fem år. För, det handlar väl inte om något fuffens, en bluff att du har en ränteskuld att betala som helt plötsligt inte finns? I så fall handlar det om bokföringsbrott! Den här skulden ska ligga som en skuld tills den är betalad. Kostnaden är ju redan tagen så ditt resultat detta år påverkas inte över huvudtaget.
Mvh Lena
Tack. Nej det är inget skumt. Frågan gäller solidariskt lån från aktieägare, och om man kunde återföra bokad ränta för att minska årets förlust med någon form av ränteintäkt. Men fick ju ett bra svar att vi kan låta skulden ligga kvar flera år tills bättre förutsättningar uppkommer.
Mvh
Du skriver ränta men jag undrar om det möjligen är periodiseringsfond du syftar på?
(Om inte utan du verkligen menar ränta för ett lån.... ..komplettering av det LW-60 skrev:
Jag tolkar situationen ungefär såhär: du har någon form av avtal/överenskommelse som innebär att du skall betala ränta.
Antagligen vad tanken att den räntan skulle betalats föregående räkenskapsår - men av någon andledningen blev det inte så.
Det finns två konsekvenser av det:
1. frågan är väl om bokslutet är korrekt men det är jag alldeles för amatör för att utala mig om 🙂
2. du har någon form av fortsatt skuld till den som skulle han räntan. Rimligen är ju din utgiftsränta du bokade förra räkenskapsåret bokad mot något och detta något är att se som en skuld. Och som LW-60 skrev, den skulden skall ju visas i bokföringen tills den dagen du betalar räntan. Jag har lite svårt att se att det skulle vara bra bokföring eller ens lagligt att bara bestämma sig för att ta bort den skulden ur bokföringen.
Enda undantaget skulle vara om du kommer överens med mottagaren om att de aldrig någonsin skall ha ränteersättningen (och det är nog bäst ni skaffar en skriftlig överenskommelse om det) men då kommer vi tillbaka till den felaktigt hanteringen föregående år. )
Du är bättre med ord än vad jag är...
Tack! Du är bättre på att säga det lite mer koncentrerat, så det inte blir så mycket att läsa. Jag har en tendens att vilja säga för mycket! 🙂
Vi kanske kompletterar varandra i detta forum?
We really do! 😀
Hej. Tack för intresse och kunskap. Vill komplettera läget. Bolaget äger andel i vindkraftverk som enda syfte. Andelen är helt finansierad av aktiekapital och lån från aktieägare. Lika belopp för alla aktier. Vid stämman beslutas om amortering och ränta. Förra året gjordes en liten vinst av vilken merparten bokades som ränta på lånen från aktieägarna. Dock så lite att det inte var lönt att betala ut. Detta år uppstod en större förlust vilken jag skulle önska minska genom återföring av bokad ränta. Men om vi skjuter ränteutbetalning på framtiden så hjälper det upp likviditeten. Problemet att vi kommer närmare tvingade aktieägartillskott kvarstår dock.
Mvh Jacques
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.