Jag avslutade min enskilda firma idag men förstår inte riktigt hur jag ska göra med bokföringen i slutet. Kollade på skatteverkets video om att man kan ta ut pengarna som ligger på företaget till privata kontot men att man också måste se till att balansräkningen inte har några tillgångar eller skulder.
Jag har en skuld på -972kr eftersom att jag under 2025 gjorde av med mer än vad jag tjänade. Däremot hade jag ju under den tiden pengar på kontot från föregående år, så skulden är ju egentligen inte en "skuld" utan mer bara att jag gått minus i företagets resultat, eller?
Jag har iallafall redan fört över pengarna som låg på kontot till mitt privata och bokfört det men får inte till det med hur jag ska göra med min skuld för att kunna avsluta allt. Har läst att jag måste nolla den mot nåt konto men där tar det stopp, vet inte vilka konton som ska användas.
Tacksam för svar!!
Hej, såhär ser min balansrapport ut nu efter att jag bokfört som ovan.
I denna står det tillgångar 109 och resultat -972kr.
/Melina
Hej
Du kan göra följande kontering för att nolla det nödvändiga i balansrapporten.
Lägg in konteringen via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.
/Joachim
Hej! Tack för hjälpen!
/Melina
Hej igen!
Sista punkten för att avsluta företaget är att göra årsbokslut. Var hittar jag årsbokslutet, känns som att jag letat överallt och hittar bara årsavstämningen.
Måste även spara bokföringen i 7 år, hur gör jag då? Ska ju avsluta mitt konto hos Spiris men måste väl kunna ladda ner all bokföring på nåt sätt?
Tacksam för svar
/Melina
Hej @Melina
Om du har tillägget Deklarations & Årsbokslut så hittar du det via Bokföring - Årsavstämning och sedan knappen Öppna Deklaration & Årsbokslut. Vi beskriver mer hur det funka i hjälpavsnittet Deklaration & Årsbokslut
Om du säger upp ditt abonnemang av Bokföring & Fakturering kan du inte längre använda det. Den som har behörighet som administratör för företaget kommer att ha tillgång till en läsversion där all tidigare tillagd information finns att se. Läsversionen är tillgänglig när du loggar in på spiris.se.
Läs mer i hjälpavsnittet Säg upp ditt abonnemang
Ha en fin eftermiddag! 🌻
Hej Tinna!
Det ser ut såhär när jag går in på bokföring - årsavstämning. Har inget tillägg, hur gör jag då.
Och jag är administratör, eller jag är liksom ensam i företaget, så då kan jag läsa informationen sen.
/Melina
Hej @Melina
Om du inte har funktionen Deklaration & Årsbokslut så kan du inte göra årsbokslut i Bokföring & Fakturering. Det du ser under Bokföring – Årsavstämning är den översikt du kan använda för att stämma av bokföringen inför avslut. Själva årsbokslutet behöver du då ta fram på annat sätt, t.ex. via en redovisningsbyrå eller manuellt utifrån din bokföring. Självklart kan du även köpa till Deklaration & Årsbokslut i efterhand. Ring gärna supporten på 0470-706000 så hjälper vi dig med det.
Eftersom du är administratör kommer du, precis som du skriver, att ha tillgång till en läsversion även efter att abonnemanget är avslutat. Då kan du logga in på spiris.se och se all information, men inte göra några nya registreringar.
Ha en fin dag!
Hej!
Ok, hur gör jag det manuellt i Spiris? Gissar att det är bokslutet som då ligger till underlag för att fylla i NE-bilagan till skatteverket sen? Men jag har förenklat årsbokslut så vet inte om det gör nån skillnad.
Uppfattar jag det rätt då att jag kommer ha tillgång till all bokföring i Spiris efter att jag avslutat mitt abonnemang så jag behöver alltså inte spara ner bokföringen på nåt sätt?
/Melina
Hej @Melina
Ja, du uppfattar det rätt att det är årsbokslutet som ligger till grund för uppgifterna i NE‑bilagan till Skatteverket. Eftersom du har förenklat årsbokslut gäller lite enklare uppställning, men du behöver fortfarande sammanställa resultaträkning och balansräkning manuellt utifrån din bokföring.
Frågan du har gällande bokslutet är redan klar – det arbete min kollega Joachim hjälpte dig med rörde avslutet av företaget. Det som återstår är att fylla i NE‑bilagan nästa år, vilket går att göra manuellt direkt på Skatteverkets hemsida. De uppgifter som ska in i NE‑bilagan kan du hämta från din balansräkning och resultaträkning.
Detta är ingenting som vi hjälper till med, utan vår rekommendation är att du skaffar modulen Deklaration och Årsbokslut som garanterat kommer underlätta och spara tid för dig.
Lagstiftning kräver att räkenskapsinformation arkiveras i minst sju år. De tre första åren ska bokföringen sparas i sitt originalformat. Därefter ska den sparas i ytterligare fyra år men kan då sparas i annat format.
Enligt avtalet sparas din räkenskapsinformation i originalformat i Bokföring & Fakturering i sju räkenskapsår. Om du vill spara uppgifterna längre måste du skriva ut materialet eller spara det i annat format. Om du ska fortsätta arbeta i ett annat ekonomiprogram kan du skapa en SIE‑fil för att ersätta vissa rapporter.
Du kan redan nu säkerställa att du har det du behöver – du behöver inte vänta tills du inte längre har tillgång till Bokföring & Fakturering (vilket för närvarande sker sju år efter sista räkenskapsårets utgång).
Per räkenskapsår ska du skriva ut följande:
Lycka till!
Hej! Ok tack för hjälpen!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.