My Areas

Sign in to follow product and topic areas and get a shortcut in this menu
cancel
Showing results for 
Show  only  | Search instead for 
Did you mean: 

HåkanE
MEDLEM

Balansräkning vid årets slut

Hej

Som första verifikation på det nya året 2026, så bokar jag om föregående års resultat (2069) till eget kapital (2060). Vår revisor tycker inte att årets vinst från år 2024 ska visas i kolumnen "Vid periodens början" på konto 2069. Hur kan jag svara honom eller vad kan jag göra åt det?

Hälsningar

Håkan

3 REPLIES 3

Hejsan!

• Resultatet från 2024 ska ligga som ingående balans på 2069 räkenskapsår 2025, men flyttas 1/1 -25 till konto 2068 Resultat föregående år. 1/1 -26 flyttas denna post till 2067 Balanserat resultat.
  • Boka om 1/1 -26 konto 2069 Årets resultat (år 2025) till 2068 Resultat föregående år.

Mycket dribbel, men då bör revisorn bli glad.

Mvh Lena

Hej

Men om jag ombokar den 1/1 från 2069 till 2068 så visas väl ett ingående belopp på 2069 i alla fall.

/Håkan

Vid varje nytt räkenskapsår, ska beloppet på 2069 från året före finnas som en ingående balans och det går med automatik. Per den första bokslutsdagen ett nytt räkenskapsår justerar man bort det från "Årets resultat" till "Föregående års resultat" i och med att det är ju ett resultat från räkenskapsåret före. Det som fanns som ingående balans på "Föregående års resultat" flyttas i samma veva till "Balanserat resultat".

Jag försökte vara lite pedagogisk i tidigare svar, så du skulle förstå tänket, hur man gör. Jag tycker det är bättre att lära ut till någon hur man fiskar än att ge personen en firre i handen.

Just när det gäller dribblet med att flytta resultaten mellan konton varje år kan man göra det på olika sätt, men det låter som om den här revisorn vill dela upp allt i Årets resultat / F g års resultat  /  Balanserat resultat och då kan han få det. Så då gör man så här. Man flyttar allt ett steg upp den 1:a varje räkenskapsår... Du undrar kanske varför just den 1:a varje år. Och då svarar jag så här: det är bättre att göra det direkt istället för att vänta ett år och göra den operationen vid nästkommande bokslut, tro mig, jag har varit där åtskilliga gånger. Dessutom ihop med petiga revisorer...

Ha det så fint!

Mvh Lena