Hej!
Hoppas någon kan hjälpa mig.
December 2022 skapade jag en verifikation för aktiebolaget med konto 1790, se nedan. 2022 registrerades momsen och betalades sedan in 2023 till skatteverket.
3041. Försäljning tjänst 25% moms. Kredit. 289 120kr
2611. utgående moms. Kredit. 72 280kr
1790. Upplupna intäkter. Debet. 361 400kr
Januari 2023 skulle jag vända konto 1790.
3044. Försäljning tjänst momsfri. debet 289 120kr
1790. Upplupna intäkter. Kredit. 289 120kr
Så 2022 gjorde jag fel när jag använde 3041 istället för 3044. Men hur gör jag för att detta ska bli korrekt i bokföringen?
Just nu ligger det 72 280kr både på konto 1790 och på momsen -72 280kr på konto 2611.
Om jag ska justera detta med en verifikation mellan konto 1790 och 2611 så ser det ut som om jag får in 72 280kr i moms och behöver betala in detta till skatteverket igen för i år.
Hur ska jag städa i bokföringen?
Förlåt, nu kommer du tycka att jag låter elak och dum...
År 2022?
Alltså: Avstämningar gör man en gång per månad.
Men nu ska vi se om vi kan få ordning på det här...
Som jag ser det, skulle inte 1790 vara inblandat alls. Jobbar du med kontantmetoden?
Du bör ha lagt upp intäkterna på 1510 istället för på 1790 om du har kontaktmetoden och fakturerar, eller varför blev det konterat så här?
Om du gör en vändning måste du vända korrekt. Nu har du vänt bort 3041 mot 3044 vilket inte är bra.
Ska man vända bort ska det vara med samma konton.
När man gör interimser (17xx) blandar man inte in moms.
Hade du jobbat mot 1510 istället, hade det varit korrekt att jobba med moms och då hade du inte beehövt vända något.
Sedan när betalningen kommit in, hade du bokat inbetalningen mot 1510. Då hade allt varit OK om jag gissar rätt i vad som skett.
Ledsen om jag låter grinig. Det är inte meningen. Bli inte ledsen.
Jag kan kanske hjälpa dig få ordning på det här, men...
Har man gjort bokslut och månader och år är stängda, får man göra justeringen i den månad man kan i årets räkenskaper.
Ibland, kan man också göra så, att man utgår från vad ett konto ska ha för saldo och bokföra justeringar däreefter, men det är knepigt om man inte är helt hemma på bokföringsrutiner. Hör av dig om varför det blev bokat så här istället för mot kundfordringar, så kanske vi kan lösa det här på något sätt.... Vad jag menar är, handlade det om obokade fakturor eller något annat i och med att allt hamnade på 1790?
Mvh Lena
Hej Lena!
Tack så mycket för bättre tips om hur jag skulle ha gjort.
Vi kör faktureringsmetoden.
Efter att ha läst på forumet skulle jag bokföra intäkterna under rätt år. 2022 utfördes arbetet, men betalningen kom i januari, och vi har bokslut per årsskiftet, så behöver vi väl bokföra en upplupen intäkt för att intäkten ska hamna i rätt räkenskapsår. Det handlar väl om att periodisera intäkten så att den speglar när prestationen faktiskt utfördes – inte när pengarna kom in.
Problemet är som du säger att jag använde 3041 och 3044.
Frågan verkar dock kvarstå.
Hur ska jag göra för att det ska bli rätt från nu och framåt i bokföringen? 😃
Då ska vi se...
Det är lätt som en plätt 😀
Vad som oroar mig mest, är när du säger att inte momsen stämmer...
Vad jag tror vi måste göra, är att lägga upp allt i Excel, först som det blev bokat och sedan bredvid så som det skulle ha varit. Då ser vi hur det slagit på momsen (och de andra kontona). Differensen däremellan bokas upp detta räkenskapsår och så håller jag tummarna att momsredovisningen gör det den ska (annars får vi göra den manuellt).
Vad tror du om den lösningen?
Mvh Lena
Hej igen.
Tack för stort engagemang.
Tyvärr kvarstår ju fortfarande frågan hur jag ska bokföra ny verifikation för att lösa detta.
Du går in på Bokföring Verifikation och gör det manuellt.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.