Det här är andra bokslutet jag gör som kassör i en ideell förening. Som det ser ut i pärmarna bakåt så har ett misstag gjorts 2019, som hänger kvar i IB och som jag gärna skulle vilja korrigera i årets bokslut.
2513 Beräknad fastighetsskatt/fastighetsavgift har inte korrekt överförts till 5191 fastighetsskatt/fastighetsavgift, vilket gör att IB är ungefär dubbelt så stor som den borde. Det stör mig, eftersom det gör balansräkningen mer svårtydd.
När jag tog över kassörskapet så lyfte jag över bokföringen i Visma/Spiris, så ett alternativ kanske skulle kunna vara att ändra IB för 2023 som är det år jag exporterade in. Men jag vet dels inte hur jag balanserar ändringen, och dels så vill jag inte påverka underlaget till de balansräkningar som togs fram för 2023 och 2024. Helst skulle jag vilja göra en ändring för 2025, som tydligt visar vad som hänt och korrigerar det framåt så att UB blir korrekt. Hur skulle jag kunna göra då?
I och med att en miss skett mellan kontona 2513 och 5191 är de mellan dessa två som justeringen ska ske. Justera så balansen blir korrekt och sedan hamnar 5191 som en motkontering. Det viktiga är att 2513 blir korrekt för det hänger med till nästkommande räkenskapsår...
Mvh Lena
Tack för svar! Det hade ju varit fint om det hade gått att lösa utan att försämra årets resultat, men det kanske inte går?
Nu har jag bestämt mig för att separera posten som blivit fel tidigare, och lyfta ut den till ett nytt 2514-konto. Då blir läsbarheten på 2513 bättre och vi får fundera på när och hur vi löser ut 2514.
Egentligen bör man kanske gå tillbaka alla år och och se efter hur det sett ut historiskt från och med det år där felet uppstod. Jag brukar egentligen ta kontot för "ändring av skatt" 80xx (det konto som kommer efter årets skatt) men i och med att jag inte själv har stämt av allt ser jag inte helheten och är försiktig i mina uttalanden.
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.