Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra Klubbhuset

Hej.

Vi har nyss betala in 2550000kr till kommunen. Detta är en form av förutbetald hyra av den nybyggda klubbstugan i 50 år. 

Hur ska jag bokföra detta? 

1 SVAR 1
LW -60
CHAMPION

Det var inte dåligt att kommunen vill ha hyra för 50 år framöver på ett bräde...

Utbetalning till kommunen:

• Kredit 1930:     2 500 000 kr
  • Debet 1710:      2 500 000 kr (man lägger detta på "Förutbetalade hyreskostnader" ett tillfälligt konto)

1710 används (i det här fallet) då man inte ska kostnadsföra allt på en gång utan pytsa ut kostnaden under hyresperioden.

Framräkning av årliga och månatliga kostnader:

• Årskostnad:      2 500 000 / 5 = 51 000 kr/år
  • Månadskostnad:      51 000 / 12 = 4 250 kr/månad

Titta på avtalet ni har ihop med kommunen och se från vilken månad ni har tillgång till klubbstugan. Ponera att ni har tillträde första oktober, då ska ni kostnadsföra hyran i oktober, november och december detta räkenskapsår (om ni har kalenderår som räkenskapsår).

Detta är alltså tre månader, och ni skall kostnadsföra (återföra periodiseringen) så hyreskostnaden belastar dessa tre månader, så här:

• Debet 5010:      4 250 kr  (Lokalhyra)
  • Kredit 1710:     4 250 kr  (Förutbetald hyreskostnad (minskning av summan på kontot)

1. Mitt förslag - å det bestämdaste - är att ni tar fram Excel och har en sido-ordnad redovisning över hur detta ska kostnadsföras varje månad, så det inte  blir fel.
  2. Varje månad, måste ni stämma av konto  1710 mot detta Excelark så att man ser att summan minskar en gång per månad och kutym är att man gör dessa bokningar per den sista månadsvis.
  3. Passa på att stämma av alla andra balanskonton också när ni ändå håller på...

Lycka till!

Mvh Lena