Hej!
Jag ska få tillbaks moms efter det första räkenskapsåret, det är en enskild firma och har nu fått pengarna utbetalda till mitt privata konto. Allt jag betalat vid uppstarten som jag lyft moms på var betalt med mitt privata konto från början, dem har jag såklart bara bokfört in som betalt med 2018. Behöver lite hjälp med hur jag ska tänka rent generellt och hur jag kan bokföra tre möjliga scenarion:
1. Om jag vill sätta in alla momspengar på företagskontot: Vilka konton använder jag isåfall vid konteringen av bankhändelsen? Jag antar att jag sedan bara gör ett eget uttag av pengar ifall jag skulle vilja använda något av pengarna till privata saker.
2. Om jag väljer att ha kvar dem på mitt privata konto, ska jag ändå bokföra in dem och isåfall hur/med vilka konton?
3. Om jag väljer att föra över en del av momsbeloppet till företagskontot och har kvar en summa på mitt privata konto: Hur bokförs då detta? Eller är det alltid bättre att göra någon av de ovanstående så det blir tydligare?
Vad rekommenderas att göra med pengarna rent generellt och tar gärna emot tips på hur verifikationerna/konteringen ser ut för respektive scenario 🙂
Löst! Gå till lösning.
Hej
Du skall hantera det på följande sätt oavsett scenario
1. På utbetalningsdatumet som du fick pengarna insatta på ditt privata konto så gör du en manuell bokföring av dem på följande sätt
Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation
Datum = Utbetalningsdatumet
Text = Momsutbetalning
2013 Debet
2650 Kredit
2. Sedan kan du välja om du vill ha kvar dem eller föra över hela eller delar av det till företagskontot
Oavsettt belopp du för över så bokför du insättningen som en egen insättning på konto 2018.
1930 Debet
2018 Kredit
/Joachim
Tack!
Bara för att förtydliga; så om jag väljer att ha kvar alla pengar på mitt privata konto gör jag bara punkt 1, och om jag dessutom vill föra över något till företagskontot även punkt 2?
Hej
Helt korrekt uppfattat.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.