Hej!
Säljer en del till privatpersoner inom EU och debiterar då personens lokala moms enligt OSS. Har dock haft några kundförluster under 2023. Dessa registrerade jag som konstaterade kundförluster 2024Q4 och rapporterade det som korrigeringar i Skatteverkets OSS-portal när jag lämnade OSS-redovisningen för 2024Q4 i början av 2025. Ett av de tre länder jag ska få tillbaka pengar från har faktiskt betalat tillbaka dem nu, men hur bokför jag den återbetalningen?
Hej
Återbetalningen skall bokföras mot det konto för skatt/moms du använt för det landet. Mest troligt 2670 Utgående moms på försäljning inom EU, OSS.
Så skulden för OSS skatt/moms minskar.
/Joachim
Tack så mycket! I och med att jag ju måste betala in OSS moms oavsett om fakturan betalas eller inte hade jag ingen skuld där, kunde dock konstatera att verifikationen som skapades när jag registrerade den konstaterade kundförlusten debiterade OSS-momsen på konto 2619, så jag krediterad det kontot med motsvarande belopp när jag fick tillbaka pengarna (blev förstås även en tydlig valutaförlust eftersom kronan stärkts en del mot euron mellan att jag betalade och fick tillbaka pengarna).
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.