Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kristina5
MEDLEM

Bokföra avgift passage på återvinning

Hej!

Jag undrar hur jag ska bokföra detta:

Jag har en firma där jag ibland forslar bort trädgårdsavfall eller annat byggavfall till kunder som jag utfört jobb till. Kostnaden för det fakturerar jag kunden på. Hur bokför jag avgiften som jag betalar till återvinningscentralen för att köra in och tippa? Vilken kontoklass ska jag använda?

Ibland besöker jag återvinningsstationen med avfall från firman som inte är kopplat till någon kund, bokför jag det på samma sätt?

Mvh Kristina

1 SVAR 1
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Om det är en kostnad som du sedan fakturerar till kunden så tycker jag att det hör hemma i kontoklass 4. Du kan skapa ett eget konto under 46XX - Legoarbeten och underentreprenader. 

När det är ditt eget avfall så beror det lite på ifall du har en lokal som du hyr eller en som du äger. För hyrd lokal har du konto 5060 för städning och renhållning och för ägd lokal finns motsvarande konto på 5160.

Ett tips är att ladda ner en kontoplan från www.bas.se Där kan du ladda ner i pdf- eller excelformat. Där finns förslag på väldigt mycket underkonton, men tänk på att inte skapa fler konton än du har behov av.

//Carina