Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

dantillberg
MEDLEM

Bokföra betald faktura med två rader

Hej,

Det här är antagligen en aningens korkad fråga, men jag hittar inte svaret. Antag att jag varit och gjort ett musikerjobb (0 % moms) för vilket kunden ska betala 5000 kronor. Jag har lagt ut 1500 kr på hotell och 1000 kr för tåg och betalat dessa utgifter med privat kort.

Jag skickar en faktura till kunden med två rader

Gage 5000 kr

Resekostnader 2500 kr (inkl moms)

Sedan betalar kunden fakturan och det kommer in 7500 på företagskontot. Hur bokför jag nu detta så att det blir rätt? Framförallt blir det ju skillnad på 5000 för vilket soc/arbgivaravgift skall betalas när man tar ut det som lön, och de 2500 kr som borde gå att betala ut direkt till mitt privata konto. Och sen vet jag inte hur jag gör i programmet i denna situation; när det är bara en rad med gage så använder jag bokföringshändelsen "Inbetalning från kundfaktura" och sen är allt fixat, men här antar jag att det måste göras på nåt annat sätt.

Stort tack

//DT

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du skall hantera det på följande sätt.

Utläggen för tåg och hotell skall du först lägga in som utlägg/kostnad. Lägg in dessa på datumet det betalades.

Visar med ett exempel med moms. Bortse från momsen om du inte är momsregistrerad och använder ett skuldkonto för en enskild firma (Då jag ej vet vilken bolagsform frågan gäller) Skulle det vara ett AB så byter du ut 2018 till 2893.

När du sedan får inbetalning från kunden så bokför du den på följande sätt. Observera att momskoden (markeringen med gul färg) måste tas bort.

Avslutningsvis så kan du när det passar föra över pengarna till dig privat. Den överföriongen bokför du då mot 2013 (Enskild firma) eller 2893 (Aktiebolag)

/Joachim

dantillberg
MEDLEM

Ok, stort tack, det låter som en finfin början till svar på det jag undrar, och ja det är ett AB som är momsregistrerat.

Några följdfrågor

1) Rent handgreppsmässigt, hur bokför jag en inbetald faktura på det sätt du anger? Jag har som jag nämnde hittills bara använt bokföringshändelsen "Inbetalning från kundfaktura" men vet inte hur man kan matcha delar på det sätt du beskriver.

2) Skall momsen "alltid" bort när man bokför inbetald faktura? Alltså även om det handlar om ett AB med momsregistrering.

3) Om en del av resekostnaden är egen bil, då bokför man antagligen också först att man haft utlägg för detta på nåt lämpligt konto och sen kvittar man då troligen detta när man betalar ut till sig själv. Tar gärna emot lite info om det också.

Mvh

//DT

Hej

1. Du hanterar det på samma sätt men markerar rutan välj flera. Bifogar en film i gif format som visar hur du gör.

2. om resan är med egen bil så är det milersättning som du får ta upp i företaget. Då blir konteringen på följande sätt av de 1 000 kr 

2893 Kredit 1 000
7331 Debet 1 000

/Joachim

dantillberg
MEDLEM

OK tack! Då skall jag gå igenom det där ikväll. Jag editerade in en tredje fråga lite sent: "Skall momsen "alltid" bort när man bokför inbetald faktura? Alltså även om det handlar om ett AB med momsregistrering." Mvh //DT

Hej

Det beror på. Momsen på utlägg skall följa det du fakturerar i övrigt. I detta fallet var det en momsfri intäkt och då skall utläggen inte ha moms heller.

Så det kan varier och beror på vilken moms den ordinarie intäkten som faktureras har.

/Joachim