Hej!
Jag fick aldrig någon originalfaktura från Visma (eller jo, den låg undangömd i programmet och fick aldrig någon notis om att det kommit en ny faktura) så den hamnade hos Visma Amili och är nu betald via Visma Amilis hemsida. Men hur ska jag bokföra in denna?
Faktura underlaget som jag kan ladda ner hos dem har summan på 1408 kr. Betalningen som dragits på mitt bankkonto är 1411,62 kr, så jag antar att det är nån extra ränta kanske? Visma Amili har nu skickat ut ett dokument jag kan använda som avser den faktiska betalningen i ärendet på 14611,62 kr men där finns ju ingen spec om tex vad som är ränta eller moms utan endast en bekräftelse på inbetalning.
Hur bokför jag in bokföringsavgift på bästa sätt, vilka konton osv när det även ingår ränta och en påminnelseavgift från visma amili och vad ska jag lägga in för underlag? Då jag var tvungen att betala med swish är den betald med mitt privat konto.
Själva bokföringsprogrammet: 1 343,00 kr
Påminnelseavgift: 60 kr
Kvarvarande kostnad: ränta gissar jag? den ränta som är specad på påmninnelsefakturan är 4,51 kr men det stämmer ju som sagt inte med summan som skulle betalas då den betalades.
Löst! Gå till lösning.
Hejsan!
Du får tänka så här, att du får jobba med den information som du har och bokföra enligt det. Det låter som om du inte har tillgång till räkningen med den förhöjda summan. Men i de här fallen kan det bara handla om påminnelseavgift och dröjsmålsränta.
Då blir det:
Kredit 2893: 1 411,62 (2893 om du har AB, om enskild f:a ta 2018)
Debet 5420: 1 343,00 (Programvarukostnad)
Debet 6250: 60,00 (påminnelseavgift = portokostnad)
Debet 8420: 8,62 (räntekostnad blir då resterande post)
Mvh Lena
Tack snälla! Ja det låter logiskt som du säger 🙂 Det enklaste hade ju varit om dom kunde skicka en korrekt faktura men det kan dom tydligen inte..
Hur blir det med moms osv?
Är det så, att du har tillgång till originalfakturan, finns momsen där och du kan dra den. Har du inte tillgång till ett underlag med moms i, kan du inte dra någon moms.
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.