Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Cristel W
UTFORSKARE

Bokföra försäljning av skänkt vara

Hej! 
Jag har en enskild firma som säljer begagnade varor.

Hur bör jag bokföra en vara och försäljning av en vara som är skänkt? I normala fall har jag ju en inköpskostnad för den begagnade varan som är bokfört direkt mot 1465 / VMB-lager, och som nollas ut när försäljningen sedan bokförs genom normal VMB.

Ska jag först och främst lagerföra den skänkta varan eller inte när inköpspriset blir 0 eller kan jag direkt bokföra försäljningen? Behöver det finnas något dokument för den skänkta varan? (Det är i dagsläget kläder, skor, väskor).

Exempel 1: 

Får en begagnad jacka skänkt till företaget som ska säljas, vet inte det exakta värdet, men säljer jackan för 500kr.

Hur bokför jag detta och ska jag bokföra något innan själva försäljningen? 

Exempel 2: 

Får en begagnad väska som jag ser säljs för ungefär 1000kr på andra säljkanaler, säljer den för 1500kr. Hur bokför jag detta och kan jag i detta fall använda något underlag för att kunna dra ”inköpspris/värde” mot vad jag sålt den för (så att VM blir lägre än hela försäljningspriset).

Tacksam för svar! 

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då varan skänts så har du inte någon kostnad för det så försäljningen bokförs som ren vinst.

Exempel 1

1930 Debet 500
3030 Kredit 400
2616 Kredit 100

exempel 2 bokförs på samma sätt som exempel 1. Allt blir ett rent överskott/vinst.

/Joachim

Yes, då var det som jag misstänkte! Och jag ska då vid tidpunkten då jag mottager den skänkta varan alltså inte bokföra in i något lager? Behöver jag ändå få något dokument på att det är skänkt; typ ett kvitto eller dokument som säger vem jag fått varan av - eller spelar det ingen roll i detta fall? 

Kom på ett annat möjligt exempel; om jag har en privat vara jag köpt tidigare som jag vill sälja i företaget, som jag tex har ett inköpskvitto på, vi säger en lite dyrare väska som jag köpte för något år sedan men vill ta in i shoppen, blir det då samma sak eller kan jag i ett sådant fall bokföra in den varan som lager i efterhand som en vanlig VMB vara inköpt med egna pengar? (Enskild firma) och sedan kontera försäljningen som en normal VMB försäljning? Förstår att varan kan ha ändrat värde men om vi leker med tanken att det då är en vara som håller sig i värde (tex märkesväska eller liknande). 

Hej

Någon dokumentation av vad man tar emot i form av gåvor skadar inte upprätta. Dels så det inte blir någon tvist mellan dig och den som skänkt gåvan t ex.
men för själva lagerhanteringen löpande behövs inget.

När du vill sälja något som du köpt privat till företaget så skänker du inte detta utan då skall det upprättas dels kvitto på detta samt göras en bokföring av detta.

Om du inte betalar ut några pengar så gör du följande kontering av värdet på väskan.

2018 Egen insättning Kredit
1465 Lager VMB Debet

Sedan konteras den försäljningen helt korrekt som vanlig normal VMB.

/Joachim

Tack snälla!

Vet du om det finns några regler isåfall på vilket datum jag ska bokföra in den privata varan i lagret?

Jag tänker vid exempelvis följande två exempel: 

Låt säga att jag har en väska som jag köpt privat för 800 kr innan jag registrerade mitt företag, vi kan låssas att det var den 28 april 2023. Jag vill idag två år senare sälja väskan i företaget, alternativt att jag hinner sälja den till en kund i förbifarten innan den hunnit bli bokförd i lagret:

• Scenario 1: Jag har sparat kvittot med datum och inköpssumman, och ska då bokföra in den på VMB lager-konto (1465), betalt med egna pengar (2018). 
  • Scenario 2: Jag har inget kvitto med inköpssumman (och antar att jag då bokför in bara som en ren vinst/enbart försäljning den dag varan säljs enl ditt första svar?) 

** Följdfråga: Vilka datum gäller här?

Skall jag vid sådana tillfällen bokföra in varan som lager på

1) den dag då jag bestämmer mig för att ta in varan i företaget, (dvs. då den exponeras för kunder), - eller - 

2) på det datum som står på kvittot alt. första registreringsdagen på företaget?, - eller - 

3) kan jag t.ex. lägga in den i lagret samtidigt/samma dag som jag säljer den?

Låt säga att alla ovanstående uppgifter är desamma och jag säljer den för 1500kr, jag har kvitto från den 28 april 2023. Kan jag tex (för att underlätta det administrativa) i anslutning till försäljningen först lägga in den privata varan i lagret på försäljningsdatumet, och därefter direkt göra konteringen för försäljningen? (jag tänker då specifikt för privata varor från tidigare inköp, samlingar, etc)

Hej

Om inköpet skett långt innan försäljningen dvs 2023 och försäljningen sedan sker i 2025 så lägger du in inköpet i 2025. Du skall aldrig lägga in något i avslutade år.

Scenario 1: Jag har sparat kvittot med datum och inköpssumman, och ska då bokföra in den på VMB lager-konto (1465), betalt med egna pengar (2018). Svar (Helt korrekt)

Scenario 2: Jag har inget kvitto med inköpssumman (och antar att jag då bokför in bara som en ren vinst/enbart försäljning den dag varan säljs enl ditt första svar?) Svar : När du köper den av dig själv så kan du själv uppskatta ett inköpspris alterntivt få den värderad om du vill ha in en inköpskostnad på detta.

1) den dag då jag bestämmer mig för att ta in varan i företaget, (dvs. då den exponeras för kunder), - eller - 

2) på det datum som står på kvittot alt. första registreringsdagen på företaget?, - eller - 

3) kan jag t.ex. lägga in den i lagret samtidigt/samma dag som jag säljer den?

Du skall lägga in inköpet på ett datum i det år du säljer den. Datumet i sig kan vara tidigare eller samma dag som försäljningen men inte senare.

/Joachim

Tack snälla!!!! Jag blir klokare för varje svar 🙂 

Om jag mot förmodan då inte har ett sparat kvitto kvar från själva inköpstillfället, men värderar den själv som du nämner - alt - får den värderad; ska jag vid självvärdering göra ett kvitto eller ett dokument som underlag när jag bokför in den i företaget, och vad bör isåfall detta innehålla? (jag antar att vid extern värdering så kommer därigenom ett dokument som går att använda)

Och åter till ursprungsfrågan om någon annan skänker varor till mig; om de skänker tex en påse med olika typer av kläder, skor, etc - här blir det om jag då förstår det bara bokföring av ren vinst när försäljningen sker och inget som behöver bokföras in som lager, men om jag tex då köper en påse med kläder för en summa, låt säga 300 kr för hela påsen - ska jag då använda mig av förenklad VMB? och du får mer än gärna förklara hur jag bokför in en sådant köp / försäljning gentemot hur man gör vid Normal VMB. 

Hej

Saknas kvittot så upprättar du ett eget dokument eller använder värderingsunderlaget från extern part som underlag till inköpstransaktionen.

/Joachim