Hej , bokför jag verkligen rätt?
Jag har enskild firma och använder kontantmetoden. Men enligt forumet skall jag bokföra som en fordran till Zettle med första bokföringsdatumet (verifikationen) för det datum då rapporten skrevs ut(då köpet gjordes). Sedan skall jag bokföra det igen när pengarna kommit in. Min undring kring detta är då om det inte blir bokfört dubbelt som att jag har tjänat 1000:- två gånger under saldot typ? Det ser ju ut som det...
Har bokfört som forumet rekommenderat, först som en fordran med datum som står på kassarapporten:
1580 Fordringar för kontokort och kuponger DEBIT
3041 Försäljning av tjänst inom Sverige 25 % moms KREDIT
2611 Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25 % KREDIT
Sedan bokfört med det datum då pengarna kommit in på kontot:
1930 Företagskonto/checkkonto/affärskonto DEBIT
1580 Fordringar för kontokort och kuponger KREDIT
6570 Bankkostnader DEBIT
Titta en gång till på de konton du uppgivit och se ifall några konton ligger dubbelt ... gör de det? Nej, det gör de inte. 1580 är visserligen med två gånger, men då en gång i debet och en i kredit, så då tar de ut varandra.
Mvh, Lena
Hej, men det står 1000 under belopp och efter det beloppet står det ytterligare 1000. Förstår programmet att det bara skall bokföras så att jag endast fått in 1000:- annars blir det ju som jag hade tjänat dubbelt så mycket.
Kan man inte bara bokföra enligt följande (alltså endast en gång istället för två)?:
Konto Momskod Debet Kredit
3041 - Försäljning av tjänst 25%sv 05 (25%) 400
2611 - Utgående moms förs, Sv, 25% 10(25%) 100
1930 - Företagskonto 490,75
6570 - Bankkostnader 9,25
Eller är detta fel (har kassaregister och använder kontantmetoden) och om man kan bokföra på det sättet förstår programmet också att jag endast fått ut t.ex. 490,75:- istället för 500:- som står under kolumnen belopp. Detsamma undrar jag om jag bokför enligt det första sättet (bokföra på kontot för fordran Zettle o.s.v.) eftersom det står 1000:- och inte 981,25:- som är det belopp som blev insatt efter att Zettle dragit bankavgiften (eller transaktionsavgiften) och om programmet förstår detta eller måste jag justera detta också på något sätt?
Hej
Det blir i teorin rätt som du skriver men försäljningen bokförs inte på försäljningsdagen vilket är problemet. Försäljningen blir bokförd på datumet du får pengarna vilket är X antal dagar senare och enligt kassaregisterlagen så skall kontant försäljning bokförs på försäljningsdatumet.
För att ta de belopp du bifogat och göra om det till den tvådelade konteringen så skall det bokföras på detta sätt.
1. På försäljningsdagen.
1580 Debet 500
3041 Kredit 400
2611 Kredit 100
2. Insättningen på företagskontot bokförs sedan på följande sätt
1930 Debet 490,75
1580 Kredit 500
6570 Debet 9,25
Det ovan blir inte dubbelt och bokförs då på rätt datum.
/Joachim
Tack, men fick inte riktigt svar på hela frågan:
Förstår programmet att jag fått in endast 981,25 kronor och inte 1000 kronor och att resterande pengar (18,75 kronor) gått till Zettle? Det ser ju ut som jag fått in 1000 kronor (hela summan).
Nej, program förstår inte allt med automatik och det är därför det hänger på dig själv att ta reda på ifall en bokning är korrekt inte.
Får du in ett nettobelopp på banken (totalsumman du sålt för minus en avgift), kan inte programmet med automatik veta varför något blivit borttaget utan det hänger på att du gör en korrigering.
Ponera att du säljer för 1000 kr och fakturan heter 10.
Kunden betalar och Zettle drar bort 20 kr i avgift. Då sätts det in 1000 minus 20 kr = 980.
Även om programmet klarar av att förstå att insättningen tillhör faktura 10, så begriper den inte till 100% alltid vad dessa 20 kronor ska hamna på för konto eller konton. Det är alltså upp till dig att se till, att bokningen blir korrekt.
Du delar in det hela i två delar:
Steg 1, Försäljning:
Steg 2, Inbetalning:
Du har fel när du säger att det ser ut som om du fått in 1000 kr när du inte fått det. 1580 är inte bankkontot. Bankkontot som du får in pengar på heter 1930. 1580 är bara ett mellankonto, där en fordran uppstår, så att du har möjlighet att hålla koll på vilka intäkter du kan förvänta dig av försäljningen. Pengar in på banken är en annan grej, i och med att det tas en avgift av Zettle. Det är två olika saker.
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.