Hej
Detta gäller en ideell förening. 2025-03-12 fick vi 45 kr i slutgiltig skatt och senare uppkom räntor på 7 kr på skattekontot hos skatteverket. Jag har gjort en extra inbetalning till skatteverket på 52 kr for att nolla skattekontot hos skatteverket.
Jag har sedan tidigare stämt av saldot på skattekontot på skatteverket och skattekontot 1630. Saldot stämmer i nuläget med varandra. Däremot om jag bokför 52 kr K 1930 och D 1630 kommer inte skattekontot 1630 stämma överens med skattekontot på skatteverket. Jag kommer då ha en differens på 52 kronor + på 1630.
När jag googlat på olika forum och bokföringssidor kommer jag fram till att det borde bokföras enligt nedan och då skulle 1630 stämma
Är detta rätt?
Jag har tidigare matchat arbetsgivaravgifter och personalskatt via SKV filer. Nu fungerar det inte längre att ladda ner och matcha via skattekontot.
Kan jag matcha via företagskontot istället för arbetsgivaravgifter och personalskatt, dvs K 1930 och D 1630 eller måste jag manuellt lägga in på skattekontot och i så fall hur gör jag det.
Tacksam för svar från någon som vet hur jag gör rätt.
Med Vänliga Hälsningar
Thomas
Hej
I det översta avsnittet gör du helt rätt. Observera dock att uppbokning av transaktioner på skatte kontot är en sak. Att bokföra inbetalningen är en annan.
När du manuellt ska bokföra arbetsgivardeklarationenbörjar du alltså med:
Debet 2710
Debet 2731
Kredit 1630
och forsätter sedan med bokföring av betalningen:
Debet 1630
Kredit 1930
Det blir alltså 2 verifikationer.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Hej, @Roffakab !
Skattekontot stämmer redan enligt TS, så ytterligare transaktioner kan blir fel ifall inte @Thomas1967 går igenom kontona som påverkar 1630 och kollar ifall något är felbokat och måste bokas om.
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.