Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra inköp av arbetskläder från ett annat EU-land

Jag skulle behöva köpa ett specifikt arbetsplagg från ett tyskt företag, och funderar då på hur det fungerar. Företaget har en onlineshop och fraktar till Sverige, men hur gör jag i bokföringsprogrammet och hur funkar det med moms osv? Vad behöver jag tänka på innan jag gör beställningen så att jag inte missar något viktigt? 

5 SVAR 5

Du behöver uppge momsregistreringsnummer, så du slipper en kostnad för VAT (deras moms) Debiterar de för moms, kommer momsen ingå i din kostnad för plaggen. Jag skickar med en mall över EU-moms:

LWInBlueAccounting_0-1777018953817.png

Mvh Lena

Tack! Då borde jag kunna reda ut det, annars återkommer jag eventuellt med följdfrågor. 🙂

Ja, gör det 😀

Ja, nu är jag tillbaka på samma frågeställning. Företaget i fråga säger sig inte kunna hantera det här med momsregistreringsnumret (jag gissar att de inte vet hur man gör) och inte säljer B2B utan bara B2C. Det finns möjlighet att betala via Klarna eller PayPal, men ingen möjlighet att välja företagskund för att genomföra köpet utan det går bara att handla som privatperson. 

Jag vet knappt hur jag ska formulera mina frågor eftersom min hjärna liksom låser sig när det gäller detta, men jag ska försöka. Förklara gärna som att jag vore ett barn! 

1. Kan jag som enskild firma lägga in inköp jag gjort via Klarna (oavsett om butiken finns i Sverige eller EU) som privatperson i bokföringen? Hur?

2. Om jag trots allt väljer att köpa från det här tyska företaget som det handlar om (förutsatt att svaret på fråga 1 är "ja, gör såhär..."), vad innebär det då när det gäller moms och dylikt? Då blir det på nåt vis att jag betalar dubbel moms? Om deras produkt kostar 100 kr inkl moms i varukorgen, hur ser kostnaden ut i min bokföring? 100 kr ex moms då? (ja du märker att jag inte fattar, mitt användarnamn är av en anledning)

3. Hur gör jag isåfall när jag bokför köpet?

Det här gör mig nog orimligt stressad, men min hjärna bryter ihop och jag vill bara ge upp för jag är ju livrädd att allt bara ska bli fel i bokföringen. Jag stöter på det här då och då även inom landet, att ett företag bara säljer med Klarna-betalning och inte vill lägga in mig som företagskund för att de inte "kan", så jag behöver förstå om och hur jag ska hantera problemet.

Om rätt ska vara rätt och att de inte kan hantera momsfrihet i en enskild firma utan lägger på VAT, så blir det så tyvärr att om räkningen kommer från Tyskland med VAT på, kommer du få lägga VAT:en som en kostnad på inköpskontot. Det betyder att varans inköpspris plus deras VAT, blir hela inköpskostnaden på 4xxx-kontot. Efter det, ska du lägga moms i debet och kredit uppepå det, 25%.

Om du är momsregistrerad, så undrar jag om du inte kan få ett bevis för det från Skatteverket så att det här blir utrett med Ty en gång för alla? Men tyvärr verkar det som om det här tyska företaget inte tycker att en enskild firma är ett företag, utan vill debitera moms/VAT. Jag är tyvärr lite okunnig i hur det fungerar där.

Fråga 1 om Klarna. Du och företaget är ju ett, så det borde funka även fast det skaver lite i mig att säga det. Regeln är att det är företaget som ska stå som köpare, men vad gör man? Jag kan som du förstår inte råda dig att göra något som strider mot reglerna, men handlar det om ett undantag eller två så...

Så en kontering på en faktura från Ty m VAT på skulle bli så här:

• Kredit 2440 el 1930:    1 000 kr (totalkostnad av inköpet inkl tysk VAT)
  • Debet  4515:              200 kr (avser tysk VAT)
  • Debet  4515:              800 kr (varans nettokostnad
  • Debet  2645:              250 kr
  • Kredit 2614:              250 kr

Mvh Lena