När AB startade fungerade inte kopplingen till banken så lönen betalades inte ut till mig.
Skulle då ha ändrat lönekörningen men det förstod jag inte utan gjorde manuell ändring vilket medförde att jag har en post på 828 kr i debet på 2710 samt 3142 kr i debet på 2731.
Går ju inte att ändra i lönekörningen i efterhand då den är låst pga att senare lönekörningar är gjorda.
Alla konton stämmer för övrigt skattekonto m.m
Detta var 2024 inser att jag gjort ett riktigt fel men vet inte hur jag skall rätta till detta.
Vore så oändligt tacksam för hjälp
Du har en poster på:
Arbetsgivaravgiften är enkel, du bokar:
Personalskatten, behöver jag mer info på:
I och med att du drar skatten från utbetalningen av lönen, måste du se hur verifikatet 2024 på den här posten blev bokad. Minskade utbetalningen av lönen med motsvarande, eller vad hände (konto 1930)?
Hör av dig igen om du har följdfrågor!
Mvh, Lena
Tack för svar
blir det inte fel i resultat och balans då?
Balanskontona 2710 och 2731 har blivit av med sina respektive felaktigheter nu. Du skrev att du hade två felaktiga debetposter på dessa konton. Det stämmer ju för antingen ska dessa konton vara noll (när man betalat avgifterna) eller också visa status från senaste lönekörningen.
Resultatet har ju drabbats av samma fel som 2731 och det vänder vi bort här. Det du måste göra är att se hur 2710 motkonterades, om det gick mot 1930. Du måste kika på det verifikat som blivit fel.
Mvh Lena
Tankevurpa av mej självklart är det så
Problemet löst nu så stort tack för hjälpen
Elisabet
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.