Hej!
jag sålde en faktura till visma. Kunden betalade in till mig vilket i sin tur ledde till att jag betalade fakturan från visma som skickats till kunden. Nu har jag då en inbetalning som överensstämmer med vismafakturan. Jag antar att jag bör göra en egen kontering på inbetalningen. Men vilket konto? Fakturan till kund från visma har jag ett underlag på så den går att bokföra direkt mot det.
tack på förhand!
Löst! Gå till lösning.
Hej
Som jag förstår det har du dels en inbetalning från kunden till dig och sedan en utbetalning från dig till Visma?
För att kunna svara på hur du skall bokföra detta behöver jag veta hur är fakturan du sålde till visma är bokförd?
/Joachim
Hejsan! Såg du mitt tidigare svar? Tror jag råkade markera frågan jag ställt som löst. Är fortfarande lite förvirrad kring detta.
Hejsan! Den är bokförd som följer:
Hejsan!
Kunden har betalat en faktura till dig, men betalningen skulle gått till Visma.
Summan du fått från kunden, betalar du vidare till Visma.
Utbetalningen till Visma, tycker jag ska ligga på ett interimskonto, kanske ett observationskonto, typ 1799.
Gissar att det går till så sedan, att Visma betalar dig men drar av för de avgifter som är avtalade.
Avgifter för denna tjänst, kallas factoringavgifter, konto 6064.
Ränteintäkter 8310 och räntekostnader 8420.
Mvh Lena
Hej! Okej, jag hittar inte något konto som heter 1799 tyvärr… behöver jag isåfall aktivera det?
Hej
1799 finns inte med i baskontoplanen som ett färdigt konto därför heller inte i själva systemet. Jag föreslår att du använder konto 1790 istället som tillhör samma kontoklass.
/Joachim
Tack så mycket! Och angående den inbetalning jag fått från min kund? Hur bör jag lägga den? För den fakturan är redovisad som betald via visma när jag sålde den. Sen har jag en bankhändelse med samma belopp som kunden betalat in till mig. Men ingen faktura kvar att knyta den till.
Hej
Inbetalningen från din kund bokför du på konto 1790 och även återbetalningen till Visma skall bokföras mot 1790 då tar de två händelserna ut varandra.
Glöm inte att ta upp eventuella avgifter Visma tagit för att hantera detta.
/Joachim
Tackar!
Hej igen! Vilken momskod blir det på inbetalningen jag lägger på 1790? Skriver ja det som försäljning inom sverige 25 procent eller blir det något annat? Den faktura jag betalat la jag på 1790 med 2641 som momskonto. Ska momsen av inbetalningen då kvittas på kredit av 2641?
blev ett frågetecken på det nu när jag skulle sammanställa min momsdeklaration.
Hejsan!
Summan som belastar konto 1790 ska inte momssmittas i och med att det är ett tillfälligt konto. 1790 är helt utan momskod.
Mvh Lena
PS: vill du, kan du lägga upp ett konto 1799 på egen hand. DS
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.