Hej @Joachim E,
Främst av allt Gott Nytt År 2026!
Jag gör ett kort förklaring i början och sedan har 2 punkter som behöver liten hjälp!
Lönerna betalas i efterskott, d.v.s. t.ex.
Oktober lönen utbetalas i november,
november lönen utbetalas i december, o.s.v.
Medan det som gäller med FORA är såhär:
I samband med lönekörning i december (som gäller utbetalning av november lönen) rapporteras medarbetarnas lönerna och fakturan kommer och betalas i januari.
Därefter, vid lönekörning i Januari (gäller utbetalning av december lönen) rapporteras även medarbetarnas lönerna till FORA där fakturan kommer och betalas i Februari!
Nu behöver jag hjälp med dessa punkter i bokföringen vid räkenskapsårets slut:
1) bokföring av lönekostnaderna som ska betalas i januari men gäller lönerna intjänade under december månaden. Har kört lönerna för januari idag (intjänade i december 2025, samt bokfört och skickades till banken för utbetalning 23 januari). Samtidigt har skickat och rapporterat arbetsgivareavgifter med bokföringsdatunet 12 februari.
2) Bokföring av kostnaderna för FORA som är rapporterade i samband med december lönekörning (intjänad i november) men som kommer på faktura i januari 2026.
Och om måste bokföras även kostnaden för januari rapportering till FORA (lönen intjänad i december) som ska faktureras i februari eller inte?
Hur kommer hela detta bli, är jätte osäkert med detta!
Hur kommer dessa bokföras vid slutet av räkenskapsårets 31 december, samt hur bokförs efteråt i januari, respektivt februari.
Jätte tacksamt om du kan hjälpa med att förklara detta!
Tack på förhand.
Med vänlig hälsning,
Ervis
Hej
Då det är löpande kosntader som du har varje månad så hanterar du det bara som vanligt även vid årsskiftet dvs du bokför och betalar in detta i det år som lönekörningen görs och fakturan till fora betalas. Ingen extra hantering behöver göras. Det kommer varje år vara 12 löner som betalas ut och 12 inbetalningar till Fora som görs så någon periodisering av det är inte nödvändig.
Joachim
Det är löpande bokföringen men som sagt t.ex i januari ska komma fakturan från FORA som har deklarerat vid lönekörning i december.
Och sedan i februari ska komma fakturan om lönekörning som har gjort nu i januari ( men detta lönekörningen egentligen avser lönen i december då lönen betalas ett månad i efterskott, så detta avser intjänad lönen för december månad)
Så är detta säkert att man måste inte periodisera kostnaden för FORA under 2025, om det måste bli är det bara detta som kommer fakturan i januari eller båda även detta i februari och hur ska man hantera de?!
Sedan min andra fråga hade att göra med lönekörning, hur ska man periodisera lönerna, för att just nu med lönekörning i januari egentligen avser kostnader för december månaden (intjänad lön för december- utbetalas i januari) - hur ska detta bokföras vid 31 december ? Samt nu efter har kört lönerna i januari vad måste göra som mot bokföring ?!
Tack för hjälpen.
Med vänlig hälsning,
Ervis
Hej
Forafakturan behöver du inte periodisera eftersom du har en faktura på samma belopp varje månad som regel så behöver den inte flyttas mellan åren. Kosntaden per år blir densamma oavsett.
Gällande lönerna så skall det gå att hantera i lönesystemet men då jag inte är någon expert på lönesystemet så rekommenderar jag att du kontar vår support om detta på 0470 70 60 00
/Joachim
Ok. Tack för hjälpen.
God fortsättning!
mvh,
Ervis
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.