Hej!
Jag köpte ett par fonder tidigare och undrar hur jag bokför det på bästa sätt?
Sökte i tråden men det var så många och gamla svar så tänkte jag ställer frågan här.
Gör jag en Kassa och bankhändelser och sedan matchar mot 1810 eller 1351? Från depåkontot.
Det är bara en vanlig indexfond med massa aktier i fonden.
Undrar också hur jag tar reda på courtageavgift med mera, jag har en avräkningsnota men där står bara det belopp jag köpt för som helhet. Det står ingen transaktionsavgift eller liknande.
Har inte sålt någon fond, bara köpt.
Tack för hjälpen!
Det var en hel del år sedan jg bokförde detta, men en sak är säker: Du behöver använda Excel för att ha ett register över dina köp- och sälj. Det ska framgå vad du köpt, när du köpt, vad du köpt för och annat matnyttigt. Du behöver denna info när du sedan säljer. Gör du inte så, så blir det ett problem att hitta all information sedan. Det är bättre att ta sig det lilla omaket att använda Excel. Du fyller även i när du säljer i detta Excelark, så att du får fram mellanskillnaden mellan köp och sälj, superviktigt.
När du säljer, blir mellanskillnaden det du köpt och sålt för bokat mot ett resultatkonto (konton 3xxx - 8xxx = resultatkonton)
Du frågar om du ska använda 1810 eller 1350:
Nyckeln till detta ligger alltså i orden kortfristig och långfristig. Det är alltså upp till dig.
Jag skulle boka detta under: Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation, vilket ger samma resultat som ditt förslag, men du har mer kontroll i mitt förslag.
Vad gäller tradingavgiften, måste du ringa dem och höra när den kostnaden visar sig och hur. De jobbar ju inte gratis, som sagt... De måste prestera en avräkning på detta.
Mvh Lena
Hej tack för svar!
Jag förstår, jag har en avräkningsnota för köpet men i den står inte att några avgifter dragits vid köpet, då borde jag ju kunna bokföra köpet iallafall som du beskriver åtminstone tills jag säljer. Om jag förstått det rätt.
Smart att logga i excel, det ska jag göra tack för tipset.
Hur redovisar/konterar man sedan när man säljer? Säg att man gör en vinst på 1000kr och fick en tradingavgift på 300kr.
Uppskattar verkligen hjälpen!
Vinsten läggs på ett 3xxx-konto, hela vinsten på 1000 kr i kredit, exempel:
Rörelsens sidointäkter:
Tradingavgiften, jag undrar om man inte kan lägga den på 6050, Försäljningsprovisioner i debet om 300 kr.
Skillnaden kommer in på banken, 700 kr...
Kan det vara något?
Mvh Lena
Tack för hjälpen!
Jag stämde av lite med min redovisningsekonom så det ska nog lösa sig
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.