Jag bokför utlägg åt en kund på 1681 - det är redan utrett. Hur gör jag på fakturan som jag skickar vidare till kund som ska betala detta?
Ex. Jag köper något som kostar 100:- inkl moms. När jag lägger detta på fakturan till kund gör jag:
1. Bifogar kvittot och lägger det som 100:- dvs ink moms och sedan lägger på 25% på hela fakturan?
2. Bifogar kvittot och lägger det som 80:- dvs exkl moms och sedan lägger på 25% på hela fakturan?
3. Bifogar kvittot och lägger det som 100:- dvs inkl moms och sedan struntar i att lägga på 25% på just den raden på fakturan?
Vilket är korrekt? Eller är ett annat alternativ korrekt?
Löst! Gå till lösning.
Har jag uppfattat det helt korrekt, gör du inköp åt en kund med företagets pengar och bokar det hela:
Om nu kunden ska betala samma summa du lagt ut ska fakturan bokas:
Då försvinner din fordran på kunden.
I och med att man inte har något fält i eEkonomi, där man kan byta kontonummer på fakturaraden, är det bästa att skapa en artikel som pekar mot 1681 och ha noll procent i moms. Då jag ser att du lägger inkl moms i 1630 från början, blir det att debitera utan moms också.
Mvh Lena
Om kunden är momspliktig så ska förstås momsen separeras, om privatperson så är det bruttobeloppet (100kr) och inget momsavdrag
Du har helt rätt @bernhard , och frågan är ifall det inte är bättre att lägga in detta med moms och fakturera med moms, jag menar boka det som en kostnad och intäkt. Det är en sak att boka utlägg för en som är anställd och en annan när ens kund är skyldig en pengar. Skulle detta gälla mig, skulle jag nog dra mig för att göra utlägg för en kund.
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.