Hej,
Jag har signerat mina dokument för årsredovisningen och Årsstämmaprotokoll
Då jag har Årsredovisning Online så skapar den automatiskt nedan verifikation
Vad jag däremot fick lära mig förra året är att på bolagsstämma dagen skapa en verifikation som ser ut enligt nedan; stämmer det eller behöver jag göra något mer? Eller räcker det?
2091 debit 76 268,61 Årets resultat
2091 kredit 76 268,61 Balanserad vinst eller förlust
Och är det efter skatt som gäller?
Tack för svar, så allt blir rätt.
Mvh Michaela Petré
Löst! Gå till lösning.
När jag tittar under importerade händelser under 2025 års period ser jag inget verifikation som borde varit från Årsredovisningen gällande bort bokning av reusultat och skatt? När trillar den in?
Glöm senaste frågan, såg att det överfördes nu när jag låst allt i Årsredovisning Online. 😕
Hej,
Jag har signerat mina dokument för årsredovisningen och Årsstämmaprotokoll
Då jag har Årsredovisning Online så skapar den automatiskt nedan verifikation
Vad jag däremot fick lära mig förra året är att på bolagsstämma dagen skapa en verifikation som ser ut enligt nedan; stämmer det eller behöver jag göra något mer? Eller räcker det?
2091 debit 76 268,61 Årets resultat
2091 kredit 76 268,61 Balanserad vinst eller förlust
Och är det efter skatt som gäller?
Tack för svar, så allt blir rätt.
Här har du bokat samma konto både i debet och i kredit. Då händer inget. Vilket datum du använder för att skifta från årets resultat till balanserat kvittar, så länge som det är räkenskapsåret därpå. Jag skiftar per 1 januari, du vill ha bolagsstämmedagen men de flesta ändrar inte förrän det är dags för nästa bokslut.
Resultatet som bokas upp är när skatten är bokad.
Skrev fel debit 2099 och kredit 2091 ?
Förstår inte vad du menar är det ett ja på ovan konton och på summan 76 269 som är efter skatt. Eller behövs något annat för att nya året ska bli rätt?
Känns skönt inte vänta till nästas bokslut, då det lätt kan glömmas av.
Din fråga: "Och är det efter skatt som gäller? "
Mitt svar blev att ja, resultatet bokas upp när skatten är bokad.
Vad gäller kontona, svarade jag via telefonen och hade inte kontoplanen i närheten, därav det knapphändiga svaret.
Så här:
Lycka till och hör av dig igen ifall jag är oklar!
Mvh Lena
Är inte alltid lätta att förstå varandra i ett forum.
Men då tolkar jag dig rätt att jag kan boka resultatet (efter skatt 76 269 kr) för 2025 på datum för bolagstämma 2026-02-02 i 2026 på konto 2099 debit och 2091 kredit. Att landa på mellan konto har jag inte gjort tidigare och om det räcker enligt ovan, så är det lättare.
Jag skriver mallar till mig själv för att komma ihåg till nästa år, och detta är vad jag fick vetskap om förra året. Ville stämma av att det fortfarande stämmer så allt blir rätt. 🙂
Perfekt!
Det är bra att ha mallar. Man kan inte komma ihåg allt. Du gör helt rätt. Man kommer knappt ihåg vad man åt till middag dagen före, så att ha nerskrivet hur man göra olika saker är bara bra.
Jag håller med om att det är en utmaning ibland att förstå andra och att göra sig förstådd. Jag hade en elev en gång när jag undervisade i ett ordbehandlingsprogram och det var första dagen. Vi pratade om att spara på olika sätt och jag tyckte att jag upprepade mig hela tiden så jag sa ordet lagra rätt som det var. En elev räckte då upp handen och frågade vad jag menade med "lagra". Efter mitt svar jag sa hon "ja du förstår, jag förstår inte om du inte säger samma sak". Och då tänkte jag på hur bra det var att hon vågade fråga. Det är inte alla som vågar. Därför är det svårt, som du säger, att i ett skrivet forum göra sig klockrent förstådd. Man ser inte den andra personens ansiktsuttryck eller kroppsspråk i ett skrivet forum och kan inte tolka in att man kanske varit oklar. Har man 15 elever framför sig är det enklare att se om man varit ute och cyklat. Sedan är det så, att det du och jag tycker är en finfin beskrivning över något kan vara helt obegripligt för någon annan, för man tolkar in på olika sätt. Har man en grupp framför sig tycker kanske hälften att man var solklar, men resterande fattade inget alls. Då får man ta om det på ett annat vis tills alla förstår. Det är alltid utbildaren som har huvudansvaret att meddelandet gått fram, så det gäller att fråga tills man förstår.
Ha det så gott!
Mvh Lena
Ja, du har helt rätt i det du skriver, man känner ibland att man är dum som frågar om och om igen. Men kommunikation är inte lätt som det är och ännu svårare när man inte ser ansiktsuttryck och kroppsspråk, så som du skriver. Tack för att du delar med dig av händelse 🙂
Tack för svar. Fortsatt trevlig onsdag. 🙂
Mvh Michaela
Tack, detsamma!
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.