Hej
Som ni ser på bilden att konto förmånsvärde7398 och motkontering förmån 7399 tar varandra. Frågan är om jag betalar förmånen 9500 kr från företagskonto vilken konto blir motkontering. Är det så att jag bokföra 9500kr på konto 5010 lokalhyra eller hur ska man bokföra så att det blir en kostnad.
Löst! Gå till lösning.
Hejsan!
7398 och 7399 tar ut varandra för att förmånen inte ska kostnadsföras i bokföringen, utan enbart läggas som ett beräkningsunderlag för personalskatten. Förmånen betyder att företaget har betalat ut någonting, en kostnad som du ska betala skatt för. Således skall denna peng inte betalas ut, för det gör ju företaget i och med att lokalhyran debiterats bolaget; kostnaden för företaget är redan tagen då.
Mvh Lena
Tack för svaret, men ska man bokföra beloppet på konto 5010, alltså debitera konto 5010 och kreditera 1930.
Om du kontantutbetalar räkningen företaget fått för hyreskostnaden, skall du bokföra den så.
Det stämmer!
Mvh Lena
Ja, hyran är betald från företagets konto och bokfört som förmån på lönet, men jag var lite osäker om den ska bokföras därefter som hyra på konto 5010. Som jag förstått så ska jag debitera konto 5010 och kreditera konto 1930 efter att förmånen är bokfört. Är det rätt eller hur ?
Ja, då pengarna för utbetalningen av hyra går från företagets bankkonto hamnar betalningen i kredit på 1930 och konteras i debet på 5010. Det är rätt. Att du sedan bokar en förmån på lönen är en bokning för sig själv, det är en annan grej som du fixat galant.
Hyresbetalningen är en sak för sig och löneutbetalningen med förmånsbeskattningen är en annan sak. Så de skiljs åt. Du har gjort rätt.
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.