Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Deadline för momsrapport?

Som jag förstår det ska momsrapport upprättas i samband med momsdeklarationen? Så då är det 2 maj som är deadline för momsrapport och momsdeklaration? Eller har momsrapportsupprättande en tidigare deadline?

12 SVAR 12
Joachim E
MODERATOR

Hej

Datum för momsdeklaration kan variera beroende på flera olika saker så vad som gäller för dig kan du hitta om du loggar in på skatteverket alternativt kontaktar skatteverket.

/Joachim

Tack för svar, jag har momsdeklaration en gång om året. Och deadline 12 maj för momsdeklarationen. Men det är själva momsrapporten (inte momsdeklarationen) jag undrade om den hade en annan deadline? Någon skrev såhär på facebook till mig: "Momsrapporten för året 2024 borde väl vara färdig per 31 december 2024. Detta i din bokföring. Sedan ska den synkas ihop med din NE o INK 1 per samma datum o lämnas in till SKV.

Utgår ifrån att du inte har anstånd."
Stämmer det vekligen? Jag vet att idealiskt sett ska årsboken vara gjord kring årsslutet men absoluta deadlinen är 2 maj vid deklarationen. Gäller inte det samma för momsrapporten?

Tack på förhand!

Hej

Momrapporten behöver inte vara färdig 31/12 däremot så skall den bokföras på det datumet när man gör momsredovisningen. Gör du momsredovisningen i eEkonomi så kommer systemet hantera detta åt dig.

Det vanligaste vid årsmoms är att man redovisar momsen runt den 12 februari. Som regel har man ca 1,5 månad på sig att göra klart en månad efter att månaden i sig tar slut.

Sedan finns det som med allt undantag och i vissa fall skall momsredovisningen skickas in senare.

/Joachim

Men detta gäller väl om man ska redovisa moms varje månad? Jag har så att jag ska lämna in momsdeklaration en gång om året - 12 maj.

Hej

Som sagt det kan variera men som jag förstod det så hade du kontrollerat detta.

/Joachim

Så det finns inte två olika fenomen momsrapport som en sak och sen momsdeklaration som en annan? Utan det finns bara momsdeklarationen?

Tack för svar, var kontrollerar jag deadline för momsrapport (ej momsdeklaration)? Min momsdeklaration har jag deadline för den 12 maj som jag skrev, trodde inte momsrapporten hade en separat deadline.

Hejsan!

Logga på skatteverkets hemsida. Där ser du vad som gäller ditt företag. Om jag inte kommer ihåg fel, ser du dina deadlines så fort du loggat på, så du behöver nog inte leta efter information.

Mvh Lena

Ja, jag har sett att momsdeklarationen ska vara inne 12 maj. Men jag trodde det fanns två olika fenomen momsrapport som en sak och sen momsdeklaration som en annan?

En momsdeklaration är en deklaration till Skatteverket

En momsrapport tar man ut ur ekonomisystemet och man överför de siffror man får ut där till momsdeklarationen hos SKV.

Bästa hälsningar, 

Lena

Tack för svar, ja, det var vad jag misstänkte, men är det en deadline på när momsrapporten ska vara klar som ligger tidigare än när momsdeklarationen ska vara klar?

Hej igen och bra att du frågar!

Om vi säger att du har en årsmoms, som nu för hela år 2024, ska momsrapporten avse alla transaktioner som man gjort under 2024. Momsrapporten är en av de sista verifikat man skapar. Momsrapporten skall vara daterad den sista december 2024, men av naturliga skäl skapas denna momsrapport senare. Senare är lika med så lång tid det tar att stämma av räkenskapsåret så det är korrekt. Tidpunkten är därför lite flytande när den blir klar. Den deadline som finns är att rapporten ska skapas EFTER att räkenskaperna för 2024 är kontrollerade och klara men FÖRE Skatteverkets deadline. Det viktiga är också att datera rapporten den sista december och att hålla Skatteverkets datum för deklarationens inlämnande.

Bästa hälsningar, Lena