Jag har en kund som delat ut 10st presentkort under ett event där han gjorde reklam för sina maskiner. Värdet på presentkorten var 550kr/st att handla för i butiken. Kunden säljer dyra maskiner och hoppades att detta skulle locka in nya kunder. Efter några månader kom det in en kund och nyttjade det. Hade han köpt en maskin för 30.000kr så hade man kunnat boka det som en rabatt och minskat försäljningskontot och utgående momsen. Istället kom han in och köpte enbart ett tillbehör för 550kr och betalade med presentkortet. I balansräkningen har jag en pluspost på konto 2421.
Det kunden köpte är en lagervara där inköpspriset är 300kr + moms.
Jag ska kreditera konto 2421 men vet inte vilket motkonto jag ska bokföra detta på. Är detta en reklamgåva? Är den ej avdragsgill? Jag har mailat Skatteverket som bara hänvisar till vad som gäller reklamgåvor. Jag blev inte klokare. Jag vet inte hur jag ska hantera detta i min bokföring.
Löst! Gå till lösning.
Hej
Om du säljer ett presentkort ska det bokföras som en skuld vid försäljningstillfället och intäktsföras + moms när det utnyttjas. Nu har din kund delat ut presentkorten gratis så jag förstår inte hur det uppkommit en pluspost (debet) på konto 2421. Vilket motkonto användes när den plusposten uppkom?
Vänliga hälsningar
RoffaK
Jag fick veta först när det nyttjades i kassan att det delats ut presentkort. Så jag har aldrig bokat upp något. Det är det jag måste göra nu.
Hur skulle det ha bokförts från början? Kredit 2421 550kr inga konstigheter men det är debetsidan jag inte vet hur det ska hanteras.
Jag får göra den konteringen nu istället.
Hej,
Eftersom presentkorten är utdelade gratis så har det ju inte kommit in några pengar. Tänker att du kan använda ett konto i 37-gruppen (Intäktskorrigeringar). Du kan då skapa ett eget konto som du döper till Presentkort, gåva vid mässor, eller något liknande.
//Carina
Hej det låter rimligt. Så 550kr i debet och inte blanda in någon moms.
Precis, momsen lämnar du utanför.
Tack för svar
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.