Hej!
Jag försöker förstå händelsekedjan i dessa verifikat.
Jag skapade först en kundfaktura, men eftersom den innehöll felaktiga uppgifter krediterade jag den. Därefter skapade jag en ny faktura med korrekta uppgifter. När kunden betalade den nya fakturan bokförde jag inbetalningen, vilket resulterade i verifikat A120 (ifrån kassa och bankhändelser).
Men jag ser att E-ekonomi även skapat verifikat A59, A60 och A61, och jag försöker nu förstå vad som har hänt där. Har betalningen bokförts dubbelt, eller är detta en följd av att den ursprungliga fakturan krediterades och (Verifikat A59, A60 och A61) tar ut varandra?
Se bifogad sreenshot:
Löst! Gå till lösning.
Hej
A59 och A60 ser ut att vara en kvittning av den felaktiga fakturan med kreditfakturan. Om du tittar på fördelningen mellan debet och kredit så blir dessa två plus minus noll så de påverkar inget mer än att den felaktiga fakturan och kreditfakturan markerats som utnyttjade.
A61 blir också plus minus noll eftersom den består av ett konto 1930 och samma belopp i debet och kredit. Den manuella konteringen hade du aldrig behövt göra.
Så allt som allt så är det korrekt.
Det du kan kontrollera är om den felaktiga fakturan och kreditfakturan ligger kvar under obetalda via Menyvalen Försäljning > Kundfakturor och på fliken obetalda.
/Joachim
Ok, tack för snabbt svar.
Jag kan inte minnas att jag gjort den manuella konteringen, det var det jag tyckte var underligt. Kollade under fliken Försäljning > Kundfakturor och där står det inte att det finns några obetalda faktor.
Så då behöver göra något mer, utan jag kan låta alla verifikat A59, A60, A61 och A120 ligga kvar?
Hej
A61 kan jag inte svara på varför den är med då den ser ut att vara gjord helt manuellt. A59 och A60 är helt säkert kvittningen av faktura mot kreditfaktura.
Du kan bara låt det vara som det är som jag skrev i mitt tidigare svar så blir allt i slutändan noll och det är enbart A120 som påverkar din bokföring vilket är precis som det skall.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.