Hej Jag har skapat fakturor i Visma, skickat som pdf till kund och bokfört dem som "egen kontering" mot kontoutdrag från banken när de är betalda. Då låg de kvar som obetalda i systemet. (Nu vet jag hur jag ska göra fortsättningsvis för att det ska bli rätt.)
Jag fick tipset av Spiris support att registrera dem som betalda till konto 1910 (ett konto jag aldrig använder eftersom vi inte har kontant betalning). Men nu måste jag registrera/flytta dem till ett annat konto eftersom jag nu har ett felaktigt plus-saldo på 1910. (det ska vara 0kr)
Hur gör jag? Finns det ett konto man kan använda som blir ett "skräpkonto"? Vilket konto jag än flyttar dem till blir det ett felaktigt saldo eftersom pengarna redan finns registrerade på vårt "konsultarvode-konto".
Pengarna som ni finns på 1910 ska ju "försvinna". Är det någon som förstår vad jag menar och har en lösning?
Kan du ta fram verifikatet för betalningen som blev "Egen kontering" och berätta hur den bankinsättnignen konterades. Du kan ta en skärmdump. Jag har svårt att förstå hur supporten kan säga att du ska boka mot 1910. Du har ju fått ett problem till här då...
Om du vill, kan vi ta ett Google Meet-möte, så jag får se med egna ögon hur det blivit.
Mvh Lena
Jag tror inte jag kan infoga skärmdump här. Vill du ta ett möte? Har du kunskap/erfarenhet kring detta?
Jag har arbetat med bokföring och redovisning sedan sent -80-tal, arbetat på flera redovisningsbyråer, haft eget företag inom datautbildning och som datatekniker. Jag ska kolla mitt Google Meet för att kolla ljudet. I går fungerade det sisådär. Kan du nu direkt annars?
Google Meet är samarbetsvilligt från mitt håll, vill du jag skickar en länk?
Jag kan direkt. Behöver du bjuda in eller hur funkar det?
Jag hoppade in i tråden och plockade bort en mejladress enligt forumets allmänna villkor och er säkerhet här på forumet. Härligt och se att ni hjälps åt så bra. Hejja! 😀
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.