Sitter och försöker sy ihop året som snart har varit för att vara ute i god tid med årsredovisningen. Jag vet att många gör detta automatiskt (alltså att programmet gör det) men jag vill försöka förstå vad det är jag gör fel och det är lättare om man gör det manuellt.
Med tanke på att verksamheten är liten gissar jag att det är skatten eller momsen som hamnar fel, och det är det som gör att balanserna inte stämmer. Verksamheten startade i slutet av 2023 och hade därför förlängt räkenskapsår, så det första bokslutet blev per 241231. Tillgångar var i stort sett bara en KF som ägde aktier + ca 120 000 kr inklusive moms i interimsfordringar (arbete utfört i december, men fakturan förföll i januari). När dessa betalades in nollade jag respektive konto.
Det egna kapitalet var AK på 25 000 kr och årets resultat, ca 240 000 kr. Så långt allt väl, men sedan är det skatteskulderna och det är där jag tror att något har blivit fel. Så som jag bokförde och deklarerade per 241231 var skatteskulderna ca 100 000 kr. 70 000 kr av dessa var moms och resten var skatten på 2024 års resultat minskadt med den inbetalade preliminärskatten. Preliminärskatten var lite för låg, eftersom jag hade tagit i för lite i den preliminära deklarationen. Skatten på årets resultat var ca 60 000 kr och inbetald preliminärskatt under 2024 ca 30 000 kr. Mellanskillnaden + momsen = 100 000 kr, och detta bokförde jag som en skatteskuld (kortfristig skuld). I övrigt har bolaget inga skulder.
Men nu när det gått ett år till stämmer det inte, och det diffar på ca 40 000 kr så det är ett tankefel någonstans, och jag förstår inte var detta ligger.
Tillgångarna är fortfarande "enkelt", KF har ökat genom att jag har satt in pengar på den (fakturerat arbete som går rakt in på en KF), och sedan några hundralappar i kassa/bank och ca en tusenlapp plus på skattekontot, ca 455 000 kr. Detta bör stämma. Men det är som sagt det egna kapitalet/skulder som gissningsvis inte stämmer, och jag har försökt att läsa på men hittar inget om just detta.
Som jag har ställt upp EK/skulder nu består det av AK = 25 000. Balanserat resultat är fjolårets resultat på 240 000 kr. Till det kommer årets resultat efter skatt på ca 190 000 kr. Det blir alltså 455 000 kr.
Men då är frågan vad jag gör med skatten och momsen? 241231 hade jag bara betalat in lite preliminärskatt, men ingen moms. Under 2025 betalade jag in den fastställda momsen i augusti, så då måste ju den skulden vara borta. Samtidigt har jag en "ny" momsskuld på ca 60 000 kr för 2025, och den måste väl vara med som en skatteskuld!? Till det kommer att jag under 2025 betalat preliminärskatt med ca 55 000 kr, och någonstans här blir det fel och hur jag än funderar kommer jag inte på vad som är fel (förutom att det är fel).
Hejsan!
Det är fel att tro, att en programvara gör detta automatiskt, men det är det som programvaruförsäljarna vill få alla att tro och det gör att vi redovisningskonsulter får rykte om oss att vara dyra. Det går inte att lägga allt i händerna på en programvara, där matchingar går hur som helst och där kanske inte användaren förstår hur funktionen "matchning" hänger ihop med bokföringen.
Det här är vad du behöver göra i första hand:
Jag har en mall över hur man ska boka alla skatter i ett AB. Här kommer den. Börja här och stäm av att du gjort rätt:
Mvh Lena
Lysande, jag tror att du indirekt svarade: att jag måste vänta in slutskattebeskedet. Vet man ungefär när sådana kommer? Det enda jag har läst är att det kan dröja nästan ett år efter utgången, dvs. det borde komma hyfsat snart.
Och tack för mallen, där vad jag kan se verkar jag ha gjort rätt men möjligen liten annan ordning än ditt steg 1. Jag för först över pengar från kassa bank till skattekontot och bokför det via 1930 och 1630 och den 12 (eller 13/14 beroende på månad) drar jag prell-skatten från 1630 och motbokar 2518. Och beräknad skatt på årets resultat är också inga större problem. 20,6 % ggr vinsten.
Men som sagt, jag får helt enkelt vänta till slutskattebeskedet kommer.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.