Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

CW1025
UTFORSKARE

Eget uttag i enskild firma - VMB vara

Hej!

Jag har en secondhand butik online och behöver ta ut en begagnad vara ur min verksamhet. Den är just nu bokförd som VMB lager (1465) och den var vid inköpstillfället betald med egna pengar. Anledningen att den behöver tas ut ur lagret är för att dragkedjan krånglar och den går därför inte sälja vidare som planerat. 

Inköpspriset var 340 kr. Har gjort ett värderingsunderlag och jämfört andra liknande varor och de ser ut att vara värda mindre än ovanstående, med undagtag för en som jag hittade som hade ett pris just över. Snittpriset av fem olika varor som liknar den jag ska värdera är 240 kr. Varan var begagnad redan då jag köpte den (2024) men är dessutom defekt, något som upptäcktes senare. Jag tänker att det därför är rimligt att marknadsvärdet är detsamma som inköpspriset just nu (eller kanske till och med lägre). 

• Hur bokför jag det här egna uttaget av varan? Eller ska det bokföras som något annat än egen uttag i och. med att den är defekt? Jag har värderingsunderlaget och kvittot som underlag till bokföringen.  
  • Och blir det någon skillnad om jag t.ex. skulle en annan gång ta ut en vara bara för personligt bruk som eget uttag? 

Konteringen för när jag bokförde in den i VMB lagret var 1465 - Lager av varor VMB (debet) 340 kr och 2018 - Övriga egna insättningar (kredit) om det har betydelse. 

Mvh Cristel

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det är skillnad om på hur det hanteras om du tar ut en vara för privat bruk eller om varan är defekt och skall kasseras.

Om varan inte skall användas privat eller säljas så bokför du det på följande sätt nu

1465 Kredit 240
4960 Debet 240

Skulle du ta ut den privat så skall det bokföras som försäljning dvs i princip som när du säljer en vara till en kund enda skillnaden är att du eventuellt inte betalar in några pengar och då byts 1930 (Kontot för bank) ut till konto 2011 (Egna varuuttag).

/Joachim

Tack snälla för ditt förtydligande!

Då förstår jag skillnaden!

Men då du skriver 240 kr på konteringsförslaget; är det utefter snittpriset som det blir 240 kr dvs mindre än varans inköpspris (som var 340)? Vad ska jag då använda för bokföringunderlag och jag antar att det behöver framgå vilken vara det avser?(lagervärdet är ju idag för varan 340 kr så om jag bara tar ut 240 tänker jag att lagret inte stämmer?) Ska jag typ skriva ett dokument med beskrivning på varför den specifika varan ska kasseras/inte går att sälja och bifoga med 1465 Kredit 240 / 4960 Debet 240? 

Och jag antar att det kommer bli så att jag någon gång tar ut en vara till privat bruk. Jag förstår att det blir som en försäljning, men då det är begagnade varor kan ju inköpspriset ofta vara detsamma som marknadsvärde eftersom det kanske är något år sedan och saker blir mindre värda etc. Om vi tar exemplet ovan ifall scenariot hade varit att jag bara ville använda den själv, men värderingen är mindre eller likamed inköpspris efter värdering. Vid sådana fall då marknadsvärdet är mindre eller lika med inköpspriset, kan jag bara nolla ut försäljningen då och bifoga ett underlag som visar hur jag värderat?

//Cristel

Hej

Det ser ut som ett felslag smög sig in i svaret så det skall vara 340 kr.

Gör som du skriver dvs skriv ihop en dokumentation om varför den kasseras.
I de fall du tar ut en vara för privat bruk så blir det samma tillvägagångssätt dvs att du för dokumentera det på något sätt ihop med värderingen du gjort.

/Joachim