Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

daniella0202
MEDLEM

Faktura utfärdad 2025, men betalas 2026

Hej, hur ska jag bokföra ifall jag utfärdat en faktura till kund som förfaller 31 december 2025, men kunden betalar fakturan i januari 2026? Använder kontantmetoden, 1 år räkenskapsår.

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

I samband med bokslut så ska man boka upp samtliga kundfakturor skapade (men ej betalda) under 2025 som en kundfordran. Det innebär att du bokar intäkt och moms i kredit och en kundfordran i debet på 1510. När sen kunden betalar i januari så bokför du debet 1930 och kredit 1510 eftersom intäkten och momsen redan är bokförd.

Du gör på samma sätt med leverantörsfakturor som är daterade 2025, men inte betalda förrän 2026. På leverantörsfakturor använder du konto 2440 i kredit och när de betalas under 2026 så bokar du debet 2440 och kredit 1930.

AB Konsult
UTFORSKARE

Hej, 

Flikar in en följdfråga till ovan. Ska momsen på kundfakturan och leverantörsfakturan tas upp som utgående respektive ingående moms när kundfordran och leverantörsskuld bokas 31 december 2025? 

Joachim E
MODERATOR

Hej

Momsen skall tas upp som ingående moms på leverantörsfakturan och som utgående moms på kundfakturan. Momsen skall alltid redovisas i det året som fakturan är utställd.

/Joachim