Hejsan,
Jag har ett eget AB som importerar livsmedel. Det har jag drivit vid sidan om min ordinarie profession där jag har varit anställd inom tekniksektorn. Mitt AB och min ordinarie profession är alltså helt väsenskilda.
Nu har jag fått en möjlighet att frilansa inom min ordinarie profession, och jag undrar om jag kan fakturera ett sådant uppdrag genom mitt AB. Jag utgår från att jag behöver göra ändringar i mitt AB:s verksamhetsbeskrivning, som för tillfället lyder:
Bolaget skall idka import, parti- och detaljhandel samt produkt- och tjänsteutveckling inom livsmedelsbranschen, jämte därmed förenlig verksamhet.
Om jag ändrar till följande, är det då fritt fram för mig att göra ett frilansjobb som UX Designer och fakturera genom mitt AB? Är det något annat jag behöver tänka på?
Bolaget skall bedriva import, parti- och detaljhandel av livsmedel och gastronomiska produkter, produkt- och tjänsteutveckling inom livsmedelsbranschen samt konsultverksamhet inom design, produktutveckling, innovation, affärsutveckling och varumärkesutveckling, jämte därmed förenlig verksamhet.
Mvh David
Hej,
Det är min uppfattning att du kan bedriva konsultverksamheten i ditt AB, men precis som du skriver så måste bolagsordningen uppdateras.
För att ändra bolagsordning så måste du ha en extra årsstämma för att besluta om ny bolagsordning.
Du kan också registrera ett särskilt företagsnamn (se https://bolagsverket.se/foretag/foretagsnamn/valjaforetagsnamn/sarskiltforetagsnamn.1173.html) för din konsultverksamhet.
Du har då fortsatt ett AB, men kan fakturera dina konsulttjänster under ett särskilt företagsnamn (tidigare benämndes detta bifirma). Du kan då skriva följande i bolagsordningen under verksamhet:
Bolaget skall bedriva import, parti- och detaljhandel av livsmedel och gastronomiska produkter, produkt- och tjänsteutveckling inom livsmedelsbranschen jämte därmed förenlig verksamhet.
Bolaget bedriver även konsultverksamhet inom design, produktutveckling, innovation, affärsutveckling och varumärkesutveckling jämte därmed förenlig verksamhet under särskilt företagsnamn [Ange namnet].
Redovisningsmässigt så kan det vara lämpligt att lägga upp kostnadsställen för att kunna se resultat per verksamhet.
Lycka till!
//Carina
Stort tack för ett fantastiskt pedagogiskt och genomtänkt svar, Carina! Det här hjälper säkert @David Samuelson och många andra framöver. Snyggt jobbat ⭐@CarinaEsp
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.