Hej!
Jag har två fakturor från 2024 som inte är betalda. På 2025 ligger de bokförda på 1510. Dock har de återigen inte blivit betalda. Vi kommer skicka dem till inkasso under 2026 och hoppas på inbetalning då. Behöver jag göra något eller räcker det med att de ligger kvar på 1510 som det är i dagsläget när jag nu gör bokslutet för 2025?
Jag har även en för stor inbetalning från en kund som ligger på 2420. Behöver jag göra något med den nu vid bokföringen eller låter jag den ligga som den är och följa med till 2026 automatiskt?
Hej
I bokslutet får den ligga kvar på konto 2420 men du bör så fort som möjligt komma överens med kunden hur överbetalningen ska regleras/återbetalas.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Ja det är redan överenskommet. Tack! Då låter jag den ligga som den är.
Hej
Med tanke på att fakturorna är från 2024 bör du I bokslutet 2025-12-31 boka upp fakturorna som befarad kundförlust. Gå in på respektive kundfaktura och under "Åtgärder" hittar du "Befarad kundförlust". Sätt datum till 2025-12-31. Leder inkassoåtgärderna inte till någon betalning får gå till nästa steg "Konstaterad kundförlust".
Vänliga hälsningar
RoffaK
Hej, okej vi är en samfällighetsförening med ideella. Jag kan tänka mig att inkasso ärendet kan halka lite efter pga folks privata liv. Kan vi låta det ligga som det är just nu? Om vi gör så som du skriver och inkasso kravet inte hinns med under 2026 vad gör vi då i slutet på året?
Hej
Då får ni göra en ny bedömning 2026-12-31 och se om det finns några möjligheter att ni får betalt. "Ger ni upp" får ni bokföra nästa steg dvs "Konstaterad kundförlust".
Vänliga hälsningar
RoffaK
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.