Sitter med bokslutet i en idrottsförening och inser att det är bokfört fel i föregående års årsredovisning.
Vi säljer Bingolotter till Uppesittarkvällen den 23 december. Många säljer in i det sista, vilket gör att det varje år måste periodiseras de lotter som säljs år 1 men som den ansvariga föräldern för respektive lag betalar in under år 2. Detta brukar fungera bra, men nu har det blivit fel i siffrorna. Detta upptäcktes inte förrän typ nu, och jag försöker reda ut detta.
I bokföringen 2023 är konto 1700 debiterat med ca 190 000 kr. Detta borde emellertid ha varit högre, eftersom den redovisade försäljningen som kom in 2024 och skulle flyttas till 2023 är ca 270 000 kr. Går detta att få rätt på något sätt? Jag har en gång lärt mig att man inte ska ändra i årsredovisningen utan att den ska man utgå från, men hur gör jag i så fall? Om jag nu krediterar 1700 med 190 000 kr stämmer det kontot, eftersom det då är noll men då stämmer inte kontot för intäkterna från Bingolotterna, eftersom det efter krediteringen av de 190 000 inte är noll utan ca 80 000. Samtidigt stämmer siffrorna från banken med 1930, så pengamängden in är rätt men bokföringen är fel.
Går detta att lösa på något bra sätt?
Löst! Gå till lösning.
Hej
I 2023 bör ni inte justera något. Man skall aldrig in och ändra i avslutade år vilket du själv helt korrekt skriver. Rimligen så har ni fått betalt för detta i 2024 så frågan är hur den konteringen av insättningen är bokförd.
periodiseringar är bara en flytt av vilket år intäkten hamnar på så har ni bokfört insättningen mot rätt intäktskonto så har 80 000 av intäkterna hamnat i 2024 istället.
periodiseringsverifikationerna skall se exakt likadana ut en som görs i bokslutet på 31/12 och sedan skall den vändas tillbaka 1/1 året efter.
/Joachim
Utmärkt, när både revisor och internet säger samma sak borde det stämma.
Och som du säger, siffrorna i bakgrunden stämmer så nu får det bli att 2024 ser bättre ut än det borde ha gjort, eftersom ca 80 000 som egentligen tillhör 2023 kommer hamna på 2024. Jag ser ju som sagt att det är inbetalt på bankkontot, så pengarna har kommit in och de har bokförts mot Bingolotto-kontot men får ligga kvar på 2024 i stället för att flyttas till 2023.
Tack!
En fråga till på samma tema, jag har hittat ytterligaren en felaktig periodisering som "följt med" ett antal år nu. Det går alltså inte att ändra den, eftersom det blev fel 2022. Samtidigt är det bokfört rätt sedan dess men i o m a verifikationerna är speglade har differensen hängt med och nu är 2024 års årsredovisning undertecknad och klar. Finns det något tillåtet sätt att åtgärda detta? Jag förstår ju att det i grunden inte borde finnas det, men det känns bevärligt att detta har hängt kvar lite väl länge.
Det handlar om en interimsfordran som hamnade fel en gång i tiden och som är på ca 10 000 kr. Det gör att det nu är ett minussaldo på ca 10 000 som utgående balans på 1790 och det är den jag vill "ha bort" om det går.
Hej
Det korrekta sättet är att vända tillbaka den mot samma konton i 2025. Så gå tillbaka till det året den bokfördes från början och kontrollera vilka konton som den är bokförd mot.
Sedan gör du en likadan kontering i 2025 men byter plats på debet och kredit.
/Joachim
Ok, så långt är jag med. Men innebär det inte i så fall att jag går in och ändrar i i detta fallet tre år gamla verifikat, vilket i sin tur gör att det inte kommer att stämma jämfört med hur de undertecknade årsredovisningarna ser ut?
Hej
Du skall inte ändra i de gamla verifikaten utan du lägger in en ny manuellt verifikation i 2025 för att justera det gamla felet.
Dvs du påverkar resultatet i 2025 istället.
/Joachim
Haha, insåg nu att jag utgick från att 2025 var ett konto i BAS-planen istället för ett årtal.
Men då uppstår det gamla vanliga problemet inser jag nu, att detta kanske är bokfört fel av vår bokförare. Det handlar om två verifikat, som båda är bankkostnader för insättningar via bankgirot gjorda i december 2022. Det som sätts in är avgifter som betalats in i december men som egentligen hör till nästkommande år och då har jag lärt mig att kostnaderna också bör flyttas till nästa år för att på så sätt matcha intäkterna.
Intäkterna krediterar intäktskontona och 1930 debiteras. Men sedan är också 1930 krediterat med ca 7 000 kr, och 1790 debiterat och det är alltså detta som är kostnaderna för Bankgirot. Sedan ligger det ytterligare en ett par dagar senare på ca 4 000, och det är denna summa - ca 11 000 - som har hängt med sedan dess och som nu gör att 1790 fortfarande har detta belopp efter att alla andra poster på 1790 är ombokade.
Hur ska jag i så fall vända på detta för att det ska bli rätt? Det känns konstigt att vända genom att använda 1930 utan att det skett någon transaktion från bankkontot.
Hejsan!
Det verkar var så att - som du själv säger - att tidigare "talare" har gjort lite missar i tidigare år. Vad du måste göra är att nollställa felen. När fel belastar balanskonton, ska du rätta till så att alla balanskonton stämmer med verkligheten idag. Alla konton mellan 1xxx - 2999 ska stämma med verkligheten och idag är det den sista april, så per idag ska allt stämma. Vänta in bankkontoutdraget; du har de rätta siffrorna där i morgon bitti.
1930 är bankkontot och bankkontot måste stämma med det som banken säger finns på kontot (måste stämmas av månadsvis).
Hör av dig igen ifall jag varit oklar eller att du behöver få förtydligande från mig.
Lycka till, Lena
Det låter som ett bra upplägg, och på något sätt är det uppenbarligen en del av uppgiften att städa efter sina föregångare. Den dagen jag avgår blir det säkert samma sak för min efterträdare.
Men ska jag i så fall lägga detta som bankkostnad (där brukar avgifterna för bankgirot bokföras), typ så här:
1790 Debet 11 000
6570 Kredit 11 000
Bankkontot och 1930 stämde vid utgången av mars, så jag stämma av inom några dagar igen, men då antar jag att en verifikation som den ovan inte påverkar 1930.
Hej
Det blir korrekt så förutsatt att saldot på 1790 är negativt.
Är saldot på 1790 positivt så skall du vända på konteringen.
1790 Kredit 11 000
6570 Debet 11 000
Känns spontant som en vädigt hög bankkostnad så underar om det verkligen är en bankostnad detta gäller?
/Joachim
Tack! Det är ett minussaldo nu då borde det bli rätt.
Jag tror "tyvärr" att beloppet stämmer. Nu har jag inte 2022 års siffror framför mig, men 2024 var medlemsintäkterna under motsvarande period ca 800 000 kr, så då följer kostnaderna också med. Däremot är det antagligen inte bara bankgirot utan också faktureringssystemet som kostar, och detta kostar oavsett om de kör med faktura eller med Swish.
Förlåt, jag såg inte att du hade svarat på detta redan. Jag tror att det gått till så att det bokats en dubbel bankkostnad tidigare och att du bokar bort den kostnaden i kredit nu.
Lycka till,
Lena
Precis, då bör det vara. Den var nog redan bokad på 1700 men dök upp även på 1790, och sedan har den legat där.
Och ja, det gör det. Eller gjorde, sedan ett par sekunder, för nu har jag bokat bort den och nu är saldot på 1790 noll.
Frågan om bankkostnaden:
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.