Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mait12345
MEDLEM

Fel nyttjandeperiod

Hej,

Jag har upptäckt att det verkar vara fel nyttjandeperiod registrerad. Vi har 4 år och 6 månader på bilen, men det borde från början ha varit 5 år. Den tiden har nu löpt ut.

Finns det något sätt att rätta till detta, om det överhuvudtaget är möjligt?

Tack på förhand!

3 SVAR 3
LW -60
CHAMPION

Kan det vara så, att bilen inköptes i mitten av ett räkenskapsår, men att avskrivningen skrevs av  för ett helt år, eller har du upptäkt att avskrivningsperioden är 54 månader istället för 60 och blir avskriven för snabbt? 

Mvh Lena

Förklaring: det gjordes misstag, upptäcktes att om det är mindre företag  (BFNAR allmänna råd) ska vara avskrivningstiden 5 år.

Det är OK att ändra avskrivningstiden, om det är uppenbart att det är fel någonstans.

1. Du skriver att tiden löpt ut och då gissar jag att det är de 54 månaderna som det avses och att den sista avskrivningen blev i december 2025, eller har jag fel?
  2. I så fall, önskar du ändra avskrivningarna för 2025, så det mer stämmer överens med 60 månader, så att avskrivningarna sträcker sig till juni?
  3. Använder du ett separat anläggningsregister som ger avskrivningarna som sker, eller ligger det hela upplagt i Excel, eller hur ser det praktiska ut?
  4. Vad jag förstår, köptes detta in för 4,5 år sedan, i mitten av året, typ juni eller juli. Hur mycket var inköpsvärdet exkl moms och hur mycket skrevs av första räkenskapsåret?

Övrig notering:

Om du vill göra om avskrivningarna, så de bättre stämmer överens med 60 månader, behöver ni ange i årsredovisningen att det skett.

Mvh Lena