Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mait12345
UTFORSKARE

Fel nyttjandeperiod

Hej,

Jag har upptäckt att det verkar vara fel nyttjandeperiod registrerad. Vi har 4 år och 6 månader på bilen, men det borde från början ha varit 5 år. Den tiden har nu löpt ut.

Finns det något sätt att rätta till detta, om det överhuvudtaget är möjligt?

Tack på förhand!

10 SVAR 10

Kan det vara så, att bilen inköptes i mitten av ett räkenskapsår, men att avskrivningen skrevs av  för ett helt år, eller har du upptäkt att avskrivningsperioden är 54 månader istället för 60 och blir avskriven för snabbt? 

Mvh Lena

Förklaring: det gjordes misstag, upptäcktes att om det är mindre företag  (BFNAR allmänna råd) ska vara avskrivningstiden 5 år.

Det är OK att ändra avskrivningstiden, om det är uppenbart att det är fel någonstans.

1. Du skriver att tiden löpt ut och då gissar jag att det är de 54 månaderna som det avses och att den sista avskrivningen blev i december 2025, eller har jag fel?
  2. I så fall, önskar du ändra avskrivningarna för 2025, så det mer stämmer överens med 60 månader, så att avskrivningarna sträcker sig till juni?
  3. Använder du ett separat anläggningsregister som ger avskrivningarna som sker, eller ligger det hela upplagt i Excel, eller hur ser det praktiska ut?
  4. Vad jag förstår, köptes detta in för 4,5 år sedan, i mitten av året, typ juni eller juli. Hur mycket var inköpsvärdet exkl moms och hur mycket skrevs av första räkenskapsåret?

Övrig notering:

Om du vill göra om avskrivningarna, så de bättre stämmer överens med 60 månader, behöver ni ange i årsredovisningen att det skett.

Mvh Lena

Mait12345
UTFORSKARE

Hej Lena,

Om du vill göra om avskrivningarna, så de bättre stämmer överens med 60 månader, behöver ni ange i årsredovisningen att det skett. Mitt önskemål är att totala avskrivningstiden är 5 år.

Du menar att man ändrar i anläggningsregistret antal månader 60 istället? Avskrivning påbörjades 2022-03-01. Inköpsvärde exkl moms 212 401 kr. Det skrevs av 39 330 kr första räkenskapsåret.

Mait12345_0-1768333584676.png

Hejsan!

Som svar på din fråga, ja, jag tänkte att om det är så att det  går att ändra i ditt anläggningsregister, så borde man kunna justera avskrivningen. Har du ett separat program för den funktionen (ett separat anläggningsregister), och i så fall vilket? Eller har du ett Excelark?

Då har vi ett inköpsvärde på 212 401 kr:

• Det motsvarar en avskrivning om:     3 540,02 kr per månad
  • eller multiplicerat med 12:         42 480,24 kr per år     (give or take några ören i och med öresavrundningar).

Avskrivning på 54 månader ger följande månads- och årsavskrivningar:

• Per månad:        3 933,35 kr
  • Per år:          47 200,20 kr

Jag har lagt upp i Excel, hur det borde sett ut, månad för månad från 2022-03. Jag har fyllt i per sista dag i varje månad i och med att man brukar lägga avskrivningarna det datumet, men det spelar ingen roll egentligen... Vad jag får fram, är att per den sista december 2025 borde de ackumulerade avskrivningarna ligga i kredit på 120 360,57 kr om man gjort rätt.

Men: man kan också - i vissa anläggningsregister, välja att ha en oregelbunden avskrivningstakt. Jag vet inte hur det ser ut hos er.

Så här skulle avskrivningstakten varit med linjär avskrivning från 2022-03-31 och framåt:

LW60_0-1768467005100.png

Ett sätt är att justera den sista december så att de ackumulerade avskrivningarna ligger på det som det ska vara. Ett annat är att man inte skriver av, förrän man i synk med summan av den aackumulerade avskrivningen.  Har du ett anläggningsregister som kan justera enligt denna uppställning är det ju bra. Om man enbart bokföringstekniskt vill justera, ser det ut så här:

LW60_0-1768474338587.png

Fråga är hur ditt anläggningsregister ser ut, eller rättare sagt om du hellre vill enbart förlänga det som är kvar att skriva av till sista februari 2027. Då blir det så här:

LW60_1-1768475112336.png

Mvh Lena

Mait12345
UTFORSKARE

Stort tack Lena att för all din hjälp. Anläggningsregister finns i Spiris och allt sköter systemet automatiskt. Historiken ser ut följande: 

Mait12345_0-1768666134284.png

Mait12345_1-1768666177862.pngMait12345_2-1768666207058.png

Mait12345_3-1768666248020.png

Mait12345_0-1768666490456.png

Du har dessa siffror och denna vy i Anläggningsregistret:

LWInBlueAccounting_0-1768819439761.png

Det ser ut, som om du skulle kunna byta nyttjandeperioden till 5 år utan problem i och med att siffrorna är svarta och därmed ändringsbara.

Skulle det inte bli som önskat, kan du gå tillbaka till det som fanns tidigare. Jag har bara testat att göra så i ett annat anläggningsregister som Visma/Spiris har och där fungerar det galant, så jag är övertygad om att det ska gå bra här också.

Lycka till och hör av dig igen så jag får veta hur det går!

Mvh Lena

Du har dessa siffror och denna vy i Anläggningsregistret:

LWInBlueAccounting_0-1768819439761.png

Det ser ut, som om du skulle kunna byta nyttjandeperioden till 5 år utan problem i och med att siffrorna är svarta och därmed ändringsbara.

Skulle det inte bli som önskat, kan du gå tillbaka till det som fanns tidigare. Jag har bara testat att göra så i ett annat anläggningsregister som Visma/Spiris har och där fungerar det galant, så jag är övertygad om att det ska gå bra här också.

Lycka till och hör av dig igen så jag får veta hur det går!

Mvh Lena

Mait12345
UTFORSKARE

Tack snälla. Det gick bra. Spiris räknade om avskrivningsbeloppet månadsvis. 

Perfekt, grattis!!

👍