Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Braxfiskarn
NY MEDLEM

Felaktigt bokförd moms.

Hej.

Jag har en enskild firma, inriktad på "artistisk verksamhet" och är inte momsregistrerad. När jag gjorde min allra första bokföring 2024 på en faktura för själva Visma programvaran så gjorde jag en nybörjartabbe och bokförde den med moms.

Nu har jag sett att den fortfarande ligger kvar i balansräkningen som "kortfristig skuld" och nu är min fråga hur jag "nollar" konto 2641? Har förstått att ett sätt är att göra en manuell verifikation men mot vilket konto i så fall?

4 SVAR 4
LW -60
CHAMPION

Gör ett manuellt verifikat där du vänder bort summan mot kontot du lagt programvaran på (5420?):

Bokföring -> Verifikationer:

LW60_0-1760606938753.png

Mvh Lena

Braxfiskarn
NY MEDLEM

Tack för svar.

Ett nytt dilemma den lösningen medför är att den summan jag nu "nollade" bort hamnar som minus på balansräkningen för föregående år.

Alltså börjar nu mitt inkomstår 2025 med -535,13:- som då var den summan den felaktiga momsen låg på. Vilket jag antar påverkar årets resultat?

Hur löser man det?

Skärmbild 2025-10-16 114449.png

Om du har möjlighet - d  v  s om inte programmet har låst 2024 - kan du sätta datum till 241231 på det verifikatet. Jag har för mig att man inte kan byta datum på skapade verifikat, men du kan ju testa och se om det fungerar. Å andra sidan, jämnar det ju ut sig. Förra året 2024 påverkade denna bokning resultatet åt ett håll och gör du ombokningen per idag, påverkas resultatet åt andra hållet detta år. Så det jämnar jju ut sig i längden. Plus minus noll...

Mvh Lena

Braxfiskarn
NY MEDLEM

Det stämmer. Det gick inte att ändra datum till ett annat räkenskapsår än det verifikationen är skapad i, men jag håller ändå med i att det i slutändan jämnar ut sig så jag låter det vara som det är. Det viktiga var att bokföringen blir rätt och att jag inte har någon gammal nybörjarmiss släpandes efter mig.

Stort tack för svar och lösning.