Hej,
Jag driver en enskild firma där jag säljer begagnade kläder och skor. Normalt sett sker försäljningen online, men emellanåt säljer jag på olika events.
Förra helgen sålde jag på ett event. Jag hade med mig min Zettle kortläsare för att ta emot betalningar, men insåg när eventet hade börjat att jag hade dålig internetuppkoppling och fick därför strul med Zettle appen. För att inte förlora potentiella försäljningar, tog jag emot vissa betalningar till min privata swish och skrev upp dem på en lapp för att registrera i Zettle senare. Dessvärre glömde jag registrera dessa försäljningar samma dag och kom på det dagen efter.
Här kommer min bokföringsfråga:
Jag bokför enligt kontantmetoden. Då jag mottog Swish-betalningar till mitt privata konto den 2/5 och Zettle-kvittona säger att transaktionerna ägde rum den 3/5 undrar jag om jag ska:
1) Bokföra transaktionerna den 2/5 då det var det datum jag mottog betalningen
2) Bokföra transaktionen den 3/5 då kvittot utfärdades
3) Bokföra transaktionen 2/5 och notera på kvittot att det är felaktigt datum, skriva ngt i stil med Rätt datum 2/5
Följdfråga:
Betalningar till min privata swish, bokförs det på 2013?
Tack på förhand 🙏
Hej
Då det skiljer en dag mellan händelserna och datumen ligger i samma månad så skulle jag rekommendera alternativ 2 dvs att du bokför händelserna på den 3/5 enligt kvittot.
Betalningar till din privata swish bokför du på följande sätt
2013 Debet
30XX Kredit
/Joachim
Tusen tack Joachim!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.