Hej!
Behöver ha rent praktisk hjälp hur jag löser detta i Spiris.
Enskild firma, kontantmetoden, moms varje månad (om det ens är relevant).
Jag har sedan tidigare lagt in en leverantörsfaktura i Spiris på totalsumman 2918kr.
I vanlig ordning hade jag matchat betalningen på "Kassa- och bankhändelser" med rätt faktura, men jag lyckades med konststycket att betala in 3918kr (alltså 1000kr för mycket).
Leverantören har sedan, i sin tur, betalat tillbaka dessa 1000kr till vårt BG (som då också ligger under "Kassa- och bankhändelser").
Rent praktiskt vet jag inte hur jag ska bokföra detta.
När jag ska matcha bankhändelsen så anger man ju bokföringshändelse: betalning av leverantörsfaktura, sen får jag välja rätt faktura i listan. Men då diffar det på 1000kr - hur gör jag sen? Och hur gör jag i förlängningen för att matcha de 1000kr vi fick tillbaka från leverantören en vecka senare?
Jag vet inte om det här går att genomföra, men testa:
Jag antar att du har matchat fakturan med den för höga insättningen. Då har du ett felaktigt värde i leverantörsreskontran som måste korrigeras.
Ta upp fakturan du betalat.
Se om du har funktionen "Betala" under några av knapparna längst ner, eller om du får upp någon indikation i fönstret att du har betalat för mycket (i så fall kan du kanske klicka där (om det finns en knapp)) och återbetala dessa 1000 kronor med det datum där pengarna kom in från leverantören Debet 1930 / Kredit ????.
Hör av dig i gen ifall det inte fungerar. Ibland så är inte programvaror förutseende i hur vi människor jobbar.
Mvh Lena
Hej @FutureMechanic
Du kan lösa det genom att dela upp betalningen i två delar när du matchar den.
Efter detta finns -1000 kr kvar att stämma av på samma bankhändelse.
När leverantören sedan betalar tillbaka 1000 kr:
Då tar bokningarna ut varandra och både betalningen och återbetalningen blir korrekt bokförda.
Får du inte det att fungera är du varmt välkommen att ringa oss på 0470-70 60 00, så kan vi titta på det tillsammans.
Hoppas detta hjälper!
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.