Hej!
Tacksam för detta forum som ny butiksägare.
Jag köper begagande möbler och säljer dessa vidare i min fysiska butik.
Använder mestadels normal VMB men har en fråga kring klumpbokföringar som jag också kommer att använda.
Jag gör ett exempel:
Jag har köpt 50 st prydnader för 500 kr i september 2025.
Jag säljer en del av dessa under året 2025 för olika priser mellan 100-300 kr styck, men dessa prydnader kommer garanterat att säljas även under nästa år.
Vad gör jag i slutet av året när det kommer att finnas prydnader kvar som baseras på inköpet 2025? Vad behöver jag tänka på vid bokföring och vid årets slut? Enklare vid Normal VMB då det ju är lager vid årets slut.
Stort tack för hjälp!
Med vänlig hälsning,
Sofie
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det beror på vad det totala lagervärdet uppgår till. Överstiger lagervärdet 5 000 kr så skall du bokföra upp lagervärdet (Baserat på inköpspris)
1460 Debet
4990 Kredit
Överstiger inte det som köpts in som inte påverkas av normal VMB 5 000 kr så behöver du inte göra något alls.
/Joachim
Stort tack!
1. Okej så det som finns på konto 4021 vid årets slut, bokför jag till konto 1460/4990?
Påminn mig gärna om vad jag gör med normal VMB vid årets slut, det som finns i lager.
2. Jag ser att ni använder er av både konto 1910 och 1930 vid olika exempel kring VMB.
Använder jag 1910 om jag har betalat något kontant och 1930 när jag har betalat från bankkonto? Är det så enkelt..
3. Jag köper en del möbler från Tyskland där momsen på slagavgift/provision är 19 %, vilket konto bokför jag detta på?
Tack snälla!
Blir ändå lite snurrig av vad som görs vid årets slut.
Vi säger att lagervärdet är över 5000 kr och då skall jag bokföra upp det.
Men jag ska ju även göra en omföring av överskottet? Alltså konto 3021 minus 4021 och sedan bokföra momsen på detta.
Vilken ordning gör jag vad? Tack!!
Du får fram ett lagervärde genom att se vad du köpte in varorna för.
Den summa lägger du i debet
I kredit tar du konto 4xxx
Mvh Lena
Det som finns kvar, ska flyttas från kostnader till lagret, 14**.
Kontering:
1410 debet: x.xxx,xx kr (uppskattat lagervärde)
4910 kredit: x.xxx,xx kr (förändring av lager och råvaror)
När du nästa år säljer, säljer du och intäktsför som vanligt på ett 3xxx-konto.
När sedan det kommer ett nytt årsskifte, kikar du hur mycket i lager som finns då, genomför inventering.
Förändringen i lagret justerar du då upp eller ner beroende på om värdet är högre eller lägre.
Upp:
1419 debet (förändring av lager och råvaror)
4910 kredit (förändring av lager och råvaror)
Ner: = tvärt om mot ovan...
Det betyder alltså, att du enbart justerar lagret en gång per år.
Kom ihår lagerredovisningen. Det ska finnas på papper vad du har i lager. Gärna med kopior på inköpsfakturan/kvittot.
Lycka till och mässa för dig själv "lagerinventering är kuuuul!" 🤣
Mvh Lena
Wow tack Lena för ditt svar!! Hjälper mig mycket. och ja haha ska ha den inställningen.
Bästa,
Sofie
Tack Lena, uppskattar att du tar dig tid!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.