Hej! Jag ska börja sälja som företag på tradera och jag är lite osäker på hur en försäljning ska bokföras.
Exempel:
Köparen betalar 546 kr till traderakontot vid ett köp (varav 46 kr är frakt och 40 kr drar tradera i avgift) - min förtjänst blir alltså 460 kr.
Kontering nr 1 (när köpet genomförs och frakt/avgift dras av tradera):
3004 Försäljning inom Sverige momsfri: Kredit 546 kr
1510 kundfodringar: Debet 460 kr
5710 Frakter, transporter och försäkringar vid varudistribution: Debet 46 kr
6050 Försäljningsprovisioner: Debet 40 kr
Kontering nr 2: (när jag gör utbetalning från tradera i slutet av månaden)
1930 Företagskonto: Debet 460 kr
1510 Kundfodringar: Kredit 460 kr
Stämmer detta eller har jag tänkt helt fel?
Jag har också en fundering om jag bör använda konto 1510 Kundfodringar eller om 1689 övriga kortfristiga fodringar passar bättre? Jag bokför med kontantmetoden.
Jättetacksam för svar!
/Nathalie
Hej
Du kan göra som du angett det i frågan. Alternativt så hanterar du avgifterna när du får utbetalningen.
Först bokför du upp försäljningen på detta sätt
1510 debet 546
3004 Kredit 546
När sedan utbetalningen kommer in på banken så bokför du den på detta sätt
1930 Debet 460
1510 Kredit 546
5710 Debet 46
6050 Debet 40
Båda sätten blir dock rätt.
En fråga är om det inte är någon moms på någon av posterna eller är det så att du inte är momspliktig?
/Joachim
Tack för svaret!
Är inte momspliktig, har liten försäljning i dagsläget och få inköp.
Ska jag hålla mig till konto 1510 Kundfodringar eller passar 1689 övriga kortfristiga fodringar bättre om man kör kontantmetoden? Jag vet inte riktigt vad skillnaden blir på dem.
Hej
1689 passar bättre när det gäller Tradera då pengarna inte kommer direkt från en kund.
/Joachim
Vad bra, då vet jag. Tack så jättemycket för svaren, uppskattar det verkligen! 🙂
Det dök upp en till fundering, angående frakt. När jag försökt läsa mig till vilket konto jag skulle använda för frakt dök det upp flera konton där andra har bokfört frakt på, bland annat konto 5710, 6251, 3520 eller ett konto från kontoklass 4 också. Skulle du kunna ge en kort förklaring när man använder respektive konto? Jag blir bara mer förvirrad ju mer jag försöker googla. Och blir i mitt fall, konto 5710 mest korrekt?
Hej
6251 är inte ett baskonto så det har jag svårt att ge en förklaring till.
3520 används när du säljer en frakt dvs när din kund skall betala dig.
5710 används när du köper in en frakt
Så man skiljer på intäkter och kostnader för frakt.
Men då du i ovan fall betalar för frakt till tradera så är 5710 rätt konto.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.