Hej! Jag har ett företag som säljer digitala produkter via Stanstore (amerikansk site) och betalning sker via Stripe. Hur ska jag bokföra försäljningen? Med moms eller momsfri försäljning? Vilka konton? Har läst att när försäljningen sker via site så ska det inte läggas med ngn moms även om köparen är i Sverige, då försäljningen går via en amerikansk site- stämmer det? Blir snurrig av allt detta.
Jag konsulterade AI i och med att när man tror moms är som enklast, brukar det vara tvärtom.
Så här svarade CoPilot:
Var sker försäljningen juridiskt?
Eftersom du är momsregistrerad i Sverige och säljer digitala produkter (t.ex. e-böcker, kurser, templates) till privatpersoner, gäller följande:
Ska du lägga på moms?
Det beror på kundens land:
Kundens land | Moms? | Kommentar |
Sverige (privatperson) | ✅ Ja, svensk moms (25%) | Du är skyldig att lägga på moms. Plattformens ursprung spelar ingen roll. |
EU (privatperson) | ✅ Ja, moms i kundens land | Du kan använda OSS (One Stop Shop) för att redovisa moms i EU. |
Utanför EU | ❌ Momsfri export | Ingen moms ska läggas på – bokför som export av tjänst. |
OBS: Om du säljer till företag (med giltigt VAT-nummer) inom EU → omvänd skattskyldighet, ingen moms. (då gäller Periodisk Sammanställning hos Skatteverket).
Bokföringsexempel (för svensk kund)
Anta att du säljer en digital produkt för 1 000 kr inkl. moms via Stanstore, och Stripe tar 29 kr i avgift.
Steg 1: Kundens betalning
Debet 1580 (Fordran på Stripe): 1 000 kr
Kredit 3001 (Försäljning): 800 kr
Kredit 2611 (Utgående moms 25%): 200 kr
Steg 2: Stripe-avgift
Debet 6040 (Bankkostnader): 29 kr
Kredit 1580: 29 kr
Steg 3: Utbetalning till bankkonto
Debet 1930 (Företagskonto): 971 kr
Kredit 1580: 971 kr
Konton att använda:
Konto | Och Syfte: |
1580 | Fordran på Stripe |
3001 | Försäljning digital produkt |
2611 | Utgående moms 25% |
6040 | Stripe-avgift (bankkostnad) |
1930 | Företagskonto (bank) |
Vanliga missförstånd:
Lycka till!
Den där bankkostnaden på konto 6040... jag lägger bankkostnader på 6570; konto 6040 är kontokortsavgifter, men det kanske kvittar.
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.