Vi har gjort förskottsbetalning till en leverantör där vi satt in klumpsummor vid 3 olika tillfällen. Vi har därefter gjort ett antal inköp som nu fakturerats oss. Fakturorna matchar inte beloppsmässigt mot förskottsbetalningarna och vi behöver dessutom begära att leverantören drar betalningen av fakturan från förskottet (tungjobbat tillvägagångssätt). Vi har i juli månad betalat in 5 000 kr i förskott och fått en faktura i juli på 4 399 kr brutto. Alltså kvarstår ett tillgodohavande till augusti. Vi har i augusti gjort fler inbetalningar och även inköp som överskrider det förskott vi betalat in. Nu undrar jag hur jag ska bokföra förskottsbetalningarna och fakturabetalningarna för att momshanteringen ska bli korrekt?
Löst! Gå till lösning.
Hejsan!
Det finns ett konto, 1480: Förskott för varor och tjänster.
När ni har betalat ut förskotten till leverantöreren, skulle jag kontera:
Sedan när det kommer in en faktura, skulle jag först registrera fakturan som en leverantörsskuld och kontera den som om den vore som vilken leverantörsfaktura som helst, sedan gå in på fakturan och "betala" den med konto 1480. Då kommer det se ut så här i bokföringen när fakturan är betalad:
På det här sättet har du fullständig kontroll över balansen mellan förskotten och fakturorna ni får. Kontot 1480 skall stämmas av varje månad och ni bör ha en dialog med leverantören som går ut på att ni kontrollerar att ni och leverantören har samma siffror. De bör ju ha lagt upp era förskottsbetalningar på ett avräkningskonto de också (2420 förskott från kunder) så det borde vara enkelt att stämma av mellan bolagen. Det är viktigt att ha denna dialog, så det inte blir en missmatch någonstans.
Lycka till och hör av dig igen om du har ytterligare frågor! Jag menar, det kanske inte går att betala med konto 1480 och då har jag en annan lösning.
Mvh Lena
Som jag tolkat hantering av förskottsbetalning så ska moms bokas upp när betalningen görs och hur hanterar man det är vad jag undrar? Eller är det så att jag missuppfattat något?
Att boka moms utan att ha en faktura skulle jag inte göra. Hela förfarandet blir ju då helkrångligt. Nej, moms ska bokas när man kan verifiera hur mycket moms det handlar om och det vet man när man fått fakturan. Momsen kommer ju på plats, när fakturan reggas som en leverantörsskuld. Det räcker. Din leverantör bokar inte nån moms när era pengar kommer in till dem, det lovar jag dig. Då ska inte ni göra det heller, utan vänta på fakturan.
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.