Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Veranika 1
MEDLEM

Fråga om bokslutsverifikation och omföring av eget kapital i handelsbolag

Hej!

Jag har en fråga om bokslutet för ett handelsbolag.

I modulen Skatt & Bokslut beräknas årets resultat korrekt (507 843,46 kr), och både INK4S och INK4DU skapas utan fel. Deklarationskontrollen visar heller inga avvikelser.

Däremot skapas ingen automatisk bokslutsverifikation som omför årets resultat till eget kapital. I specifikationen Eget kapital för handelsbolag visas endast insättningar och uttag (konto 2013 och 2018).

Behöver jag själv skapa en bokslutsverifikation innan deklarationen skickas till Skatteverket, eller är det korrekt att ingen sådan verifikation skapas?

Om en manuell bokslutsverifikation ska göras, är följande kontering korrekt?

Debet 8999 Årets resultat – 507 843,46 kr
Kredit 2010 Eget kapital – 507 843,46 kr

Jag undrar också hur kontona 2013 (Övriga egna uttag) och 2018 (Övriga egna insättningar) ska hanteras vid bokslutet. Ska saldona på dessa konton omföras till 2010 Eget kapital, eller ska de lämnas kvar och föras över automatiskt till nästa räkenskapsår?

Jag vill säkerställa att både bokföringen och deklarationen blir korrekta.

Med vänliga hälsningar

Veranika 

1 SVAR 1
GetSamla
UTFORSKARE

Hej!

I ett handelsbolag brukar årets resultat normalt inte “bokföras om” på samma sätt som i ett aktiebolag via en automatisk bokslutsverifikation i Skatt & Bokslut, utan det hanteras ofta genom kapitalredovisningen.

Det du ser med 2013 och 2018 är helt normalt – de kontona används löpande för insättningar och uttag och ska normalt inte nollas bort automatiskt i bokslutet.

Årets resultat (507 843,46) ska däremot påverka eget kapital (2010/2019 beroende på kontoplan och upplägg). I många fall gör man detta genom en manuell bokslutsverifikation, t.ex.:

Debet 8999
Kredit 2010

Det är alltså inte fel att du behöver göra den manuellt – många system gör inte denna omföring automatiskt i HB-modulen.

Det viktigaste är att:
• resultatet förs till eget kapital
• 2013 och 2018 ligger kvar och rullar vidare till nästa år

Men exakt hantering kan skilja lite beroende på hur ditt bokföringsprogram är uppsatt.

Hoppas det klargör