Denna fråga gäller bedömning om ett kvitto innehåller de uppgifter som krävs för att kunna inkludera kvitto i bokföringen.
Jag använder i yrket kommunikationstjänsten Signal. Signal är i sig gratis men tar emot donationer.
Min fundering är om de kvitto jag får vid dessa donationer är tillräckliga för en svensk bokföring.
Exempel:
I min lekmanna-värld så:
- när kvittot sammanställs ✅
- när affärshändelsen inträffat ✅
- vad den avser ✅
- vilket belopp ✅
- vilken motpart ✅
Men är det så enkelt? Någon som har lust att sia om detta duger?
(Naturligtvis i kombination med kontoutdrag så det framgår att man verkligen har haft utgiften.)
Hej @Khedron Wilk
Vi bollade din fråga och landade i:
Ja, kvitton för donationer till Signal av den typ du beskriver är i de flesta fall tillräckliga för svensk bokföring, särskilt om de sparas tillsammans med ett kontoutdrag som visar att betalningen faktiskt har genomförts.
Enligt bokföringslagen ska ett bokföringsunderlag innehålla uppgifter om när affärshändelsen inträffade, vad den avser, belopp, motpart samt när underlaget sammanställdes. Signals kvitton brukar innehålla dessa uppgifter och uppfyller därmed de formella kraven.
Det är samtidigt bra att ha i åtanke att detta rör sig om en donation och inte ett traditionellt köp av en vara eller tjänst. Det innebär bland annat att någon moms inte ska dras av. Kostnaden kan i stället bokföras som en övrig extern kostnad eller liknande, förutsatt att den har koppling till verksamheten.
Så länge Signal används i arbetet och donationen kan ses som en rimlig och verksamhetsrelaterad utgift brukar detta inte vara något problem. Sammanfattningsvis fungerar kvittot, tillsammans med kontoutdraget, väl som bokföringsunderlag.
Som vanligt är du väldigt påläst ⭐
Tack! Jag bockar och bugar! Och tacka gärna även de du bollade med, det uppskattas.
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.