Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Dap123
MEDLEM

Gå över från enskild firma till AB

Jag har startat AB efter tre år med enskild firma. Jag har bokföringsmässigt flyttat över det mesta från min enskilda firma till mitt AB redan men jag kom på att det är en sak jag glömt. 

Jag skaffade mig en liten lagerlokal för ca ett halvt år sedan. Jag kvitterade då ut två st nycklar och i samband med detta så fick jag betala en deposition som sedan kommer återbetalas när jag avslutar kontraktet på lokalen.

När jag betalade den separata fakturan för depositionerna så bokförde jag det på:

1930 Företagskonto - Kredit 800kr

1383 Lämnade depositioner, långfristiga - Debet 800kr

Hur gör jag nu när jag ska skriva nytt kontrakt på lokalen med mitt nya org.nr? Jag kommer alltså inte avlsuta kontraktet och göra om allt utan jag kommer bara uppdatera kontraktet med ett nytt org.nr och företagsnamn. Jag behöver väl flytta över dessa depositioner till mitt AB på något sätt?

Är det möjligt att boka bort de åttahundra kronorna från den enskilda firman och sedan boka in samma summa på samma bokföringskonto på mitt AB med motkonto 2893?

Jag vore tacksam för en tydlig förklaring på det bästa sättet att lösa detta på.

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du får lägga in depositionen som ett utlägg du gjort privat efter att kontraktet är uppdaterat. Förenklat kan man säga att du lagt ut pengara privat eftersom du och den enskilda firman var samma juridiska person.

2893 Kredit 800
1383 Debet 800

/Joachim

Tack för svar, då är jag med på hur jag lägger in det i mitt AB. Hur bokför jag det i min enskilda firma?

Dap123
MEDLEM

Hade vi något svar på hur jag bokför det i min enskilda firma? Dvs om jag ska boka bort depositionerna? @Joachim E  

Är det så att jag när jag bokar bort depositionerna från min enskilda firma att jag ska bokföra:

1383 Kredit 800kr

2013 Debet 800kr

Eller har jag missförstått det?

Hej

Det får bokföras bort som ett eget uttag i den enskilda firman så de blir bortbokade från den enskilda firman.

2013 Eget uttag debet
1383 Depositioner Kredit

/Joachim