Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

dantillberg
MEDLEM

Hur bli av med ett avrundningsfel från tidigare?

Hej,

Nu när jag skall göra årsbokslutet för mitt lilla aktiebolag för 2024 får jag en diff på 1 kr i balansräkningen vilket Visma förstås påpekar. Jag var i kontakt med supporten och de hjälpte mig att reda ut att felet tycks härröra från bokföringsåret 2023. I Kontoanalys | Balansräkning för 2023 ser man följande på sista raden:

dantillberg_0-1747813468622.png

Jag minns att jag hade problem med detta fel även när jag gjorde årsbokslutet för 2023 och det var lite bråttom så jag gjorde nån korrektion så att jag fick iväg det hela och det är godkänt och klart. 2023 är följaktligen låst.

Supporten vet inte hur man skall göra för att bli av med det här problemet när det gäller själva bokföringen, men konstaterar att även om 2023 är låst så går det året att låsa upp för att göra korrigeringen. Däremot kan/vill de inte svara på hur man gör för att bli av med den här diffen som verkar ligga kvar och störa. Nån bokföringsexpert som kan hjälpa mig? Och gärna också berätta vad jag troligen gjort för fel 2023 så att jag kan undvika att det händer igen. Tack ///DT

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det ser ut som bokföringen av resultatet inte är komplett eftersom det inte blir noll på beräknat resultat. Resultatet skall alltid bokföras med ören och inte avrundas till hela kronor.

Så gör denna kontering av de 65 örena

2099 debet 0,65
8999 Kredit 0,65

/Joachim

dantillberg
MEDLEM

OK, jag antar att Visma på något sätt varnade för att det "inte blev noll på beräknat resultat", det missade jag isåfall. Annars, hur kan man se att detta är på väg att hända? Kan bara konstatera att jag aldrig avrundar nånting själv så var den avrundningen kommer ifrån är lite mystiskt...

Nå jag bokade som du föreslog och i ett upplåst 2023 och på datumet 31 dec 2023. Nu balanserar det. Stort tack.

Säg gärna till om det är nåt mer jag borde göra, jag är ingen kung på bokföring precis.

Mvh

//DT 

Hej

Det räcker med detta så det balnserar helt nu. 

Ett tips är att alltid dubbelkolla att det beräknade resultatet alltid blir noll innan du stänger ett år.

/Joachim

dantillberg
MEDLEM

👍