Hej
Är arkitekt och har anmält mitt bolag till att vara med i en internationell arkitekttävling. Anmälningsavgiften är på 61,18 Euro och VAT är 11,03 Euro. På vilket konto ska jag bokföra det?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Du bokför det på konto 4535 inköp av tjänster från annat EU land och låt systemet fördela den omvända momsen åt dig.
Momsen på fakturan tar du inte hänsyn till då den inte får dras av.
Misstänker att du inte angett ditt momsregistrereingsnummer/VAT Number vid anmälningen för då hade momsen inte specificerats på fakturan.
/Joachim
Hej, Tack! Jo jag har angett mitt momsregistreringsnummer vid anmälan. Men det blir kanske ändå rätt om jag följer din anvisning 🙂
Hej
Det blir det hanteras på samma sätt i bokföringen oavsett.
Men momsbeloppet på fakturan tar man inte hänsyn till.
/Joachim
OK , det har dragits 694,55 kr dvs inklusive moms från mitt kort - VAT är 22% (ITALIEN )men i rullistan på momssatser finns inte den procentsatsen med. Är det 25% som jag ska välja då ?- ( Ursäkta frågan -är helt ny företagare)
Hej
Det är momskoden 21 (25%) du skall välja man går alltid efter vad motsvarande vara eller tjänst hade haft för moms om den köpts in från ett sveskt företag.
Konteringen av de 694,55 skall se ut på detta sätt.
/Joachim
Tack för hjälpen 🙂
Hej
Bra tanke som inte slog mig. Frågan är om tävlingen är på plats då eller att man skall skicka in t ex ett bidrag från distans.
Det stämmer som Accountantfromhell skriver att är det på plats så förbrukas tjänsten i det landet och skall då bokföra helt utan moms egentligen.
Sen är summan så pass liten i detta fallet och om du skulle vinna och få ett jobb i landet detta gäller så kommer du behöva momsregistrera dig i det landet mest troligt.
/Joachim
Hej igen! Det är en idétävling och man lovas inget fortsatt uppdrag om att realisera något. dock ligger objektet man skall ha en idé kring i Italien.
Hej
Då beloppet är så pass lågt så följa det jag skrev initialt.
/Joachim
Kan det vara så att dom tar ut moms för att tjänsten levereras på plats i det landet tro? Och om tävlingen går ut på att rita en byggnad som skall byggas i ett annat EU-land så skall man, då det är en fastighetstjänst, egentligen vara momsregistrerad i det landet. Tror nog att även den delen spelar in i deras momsande. Personligen så tycker jag att det är fel att rapportera detta som ett köp i annat EU-land med omvänd moms då säljaren, sannolikt helt korrekt, inte rapporterat det som en försäljning. Tanken med hela systemet är ju att säljaren periodiska sammanställning skall möta köparens rapport om inköp... Men det har sannolikt helt ballat ur genom åren.. Och skatteverkets instruktion att man skall göra som svaret är ställt här gör ju inte saken bättre....
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.