Hej
Jag har inte lyckats föra över den gamla filen från vår förenings bokföringsprogram. så jag lägger in det manuellt under Redigera räkenskapsår.
Men jag vet inte hur jag skall lägga in momsen.
Vår förening skall få tillbaka moms på 11570kr, och dessa finns ju i momsrapporten på konto 2650 vid året slut. Men när jag lägger in det manuellt får jag ju inte till balansen och kan spara årsinmatningen.
Hur gör jag, och vilket är motkontot till 2650 vid start på nytt år.
Hälsningar
Johan Kassör
Hej
Motkontot till den återbetalda momsen är 1630 skattekonto om det inte har betalats ut utan enbart satts in på skattekontot.
1630 Debet
2650 Kredit
När det sedan eventuellt har betalats ut till föreningen bankkonto så är det kontot för bank så bokförs det på detta sätt
1930 Debet
1630 Kredit
Det blir alltså två olika händelser och bokföringar som görs.
/Joachim
Hej Joachim
Tack för svaret, men det är inte i den löpande bokföringen jag har problem, utan när jag skall lägga in uppgifterna från föregående år från ett annat bokföringsprogram. Vi startade med visma 240501, 0ch hade tidigare Björn Lundin,
Hur lägger jag in momsen då? För om jag lägger in både ingående och utgående blir det ju fel in i detta året, men jag måste ju på något sätt lägga in summan vi skall få tilllbaka från skatteverket på konto 2650, men när jag lägger in det får jag ju inte balans och kan svara uppgifterna för att hamna rätt.
Hälsningar
Johan
Hej
Måste erkänna att jag inte förstår helt. är det ingående balanser från en balansräkning du försöker lägga in. I så fall behöver jag en bild på hela balansräkningen som du försöker lägga in siffror från.
/Joachim
Om momssumman ligger på 2650, kan du mata in den på 1650 i och med att det är pengar ni ska ha tillbaka (fordran).
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.