Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Viktoria N
MEDLEM

Hyrbil, omvänd skatteskyldighet

Hej. Jag har en fråga gällande bokföring av hyrbil. Hur kan jag dra 50% av momsen på fakturan om 26000 sek med omvänd skatteskyldighet? Vilka konton och belopp ska jag använda mig av?

3 SVAR 3
Pamela J
MODERATOR

Hej!

Kostnad för hyrbil kan bokföras på konto 5820 Hyrbilskostnader (du kan behöva aktivera kontot i kontoplanen). Den ingående momsen bokförs på konto 2641. Huvudregeln är att man får dra av 50% av momsen när man hyr/leasar bil. Om det gäller långtidshyra behöver bilen användas i mer än ringa omfattning (mer än 100 mil per år) i momspliktig verksamhet. Man får även dra av 50 procent av momsen om du korttidshyr en bil, till exempel i samband med en tjänsteresa. Mer om detta kan du läsa på Skatteverkets hemsida: Bilar och moms 

Jag förstår inte riktigt vad du menar med omvänd skattskyldighet. Om det är så att bilen hyrts i ett annat land så gäller inte omvänd skattskyldighet utan det ska då inte bokföras någon moms alls eftersom man aldrig har rätt att göra avdrag för annat än svensk moms i momsdeklarationen. Däremot har man i vissa fall rätt att få tillbaka den utländska momsen i det land där man betalat momsen. Mer om detta kan du läsa här. 

Önskar dig en fin dag!

Pamela

Hej. Jag menar så att bilen hyrdes i Latvia och anvädes för en tjänstesa till Sverige, se bifogar fakturan (jag hat tagit bort de viktiga uppgifterna såsom företagens namn och address, bankuppgifter, osv). Kan det svenska företaget AB inte fråga 50% moms från Skatteverket vid omvänd skatteskyldighet?

hyrbil.PNG

Hälsningar

Hej

Du kan och skall inte dra av någon moms alls eftersom bilen är hyrd i utlandet. Jag hade bokfört hela bilhyran utan moms.
Ta upp hela den betalda summan på konto 5615 enbart.

/Joachim